Do provozu se s ní uvažuje na úzkorozchodnou trať Třemešná – Osoblaha. Opavané svou někdejší „sedmičku“ uvidí 27. května od patnácti hodin na Horním náměstí. Tramvaj č. 7 byla první, která v Opavě zahajovala provoz, a také poslední, která zde 22. dubna 1956 tramvajový provoz ukončila.

„V podstatě jsme museli postavit nové vozidlo,“ uvedl jednatel společnosti Olpas Moravia, s. r. o., Jaromír Foltýn. Právě v dílnách této firmy probíhala rekonstrukce opavské tramvaje. Nová tramvaj číslo 7 vznikla na původním podvozku a byla doplněna o další části z jiného torza další opavské tramvaje číslo 4.

„V současné době už vůz vypadá jako tramvaj. Je vyzdoben dobovými ornamenty a polepený reklamou jako kdysi. Jsou tam lavice, okna, montují se lampy a držák sběrače,“ uvedl Foltýn. Nápad na rekonstrukci vznikl v roce 2005.

„První odhady byly trošičku smělé, protože jsme se domnívali, že to půjde rychleji. Ale vzhledem k tomu, že není žádná dokumentace a všechno se dělalo vyměřováním ze starých dílů, tak se oprava protáhla až do letošního roku,“ uvedl Jaromír Foltýn.Oto víc ale podle něj výsledek stojí za to.

Co této rekonstrukci předcházelo? „Obě dvě vozidla byla na soukromých pozemcích, takže nebylo problém je vykoupit. Investorem akce je opavský dopravní podnik, takže vůz se mu vlastně prodal, aby vůbec rekonstrukce mohla proběhnout,“ přiblížil Foltýn. Oprava podle jeho slov bude stát celkem půldruhého milionu. „Vzhledem k délce opravy to je cena téměř nákladová,“ dodal Jaromír Foltýn.

Největší manažerskou zásluhu na opravě měl podle něj ředitel Městského dopravního podniku Opava Hynek Woitek, který byl iniciátorem rekonstrukce. Významně pomáhal také nadšenec a badatel v oblasti kolejové dopravy Miroslav Bureš.

Jaké odlišnosti bude mít nová sedmička oproti původnímu vozu? „Zásadní odlišnost je v pojezdu. Tramvaj má rozchod 760 milimetrů, což je rozměr úzkorozchodné dráhy mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou. Zvolili jsme jej proto, aby se tramvaj dala ještě použít v provozu,“ upřesnil Foltýn.

Podle něj je tramvaj vlastně jen přípojným vozem, nemá totiž trakční motory, aby mohla vyvíjet svou vlastní sílu. Rekonstrukce či spíše stavba nového vozu je podle odborníků unikátem, který u nás nemá obdoby. „Nevíme o tom, že by někde v republice vznikl podobný projekt. Tramvaj tohoto vzezření a typu je opravdu jediná v republice,“ uvedl Jaromír Foltýn.

Muzeum městské hromadné dopravy v Praze si podle něj u firmy na základě této opravy objednalo i opravu jiného vozu. „Kromě toho se budeme také podílet na rekonstrukci salonního vozu císaře Franze Josefa I., který jezdil na úzkorozchodné trati v Rakousku,“ dodal Jaromír Foltýn.

Opavská tramvaj bude vystavena 27. května v Opavě, pak půjde zpátky do Krnova a potom bude vystavena 21. června na Dni dráhy na osoblažské úzkokolejce.Na to, až se po úzkokolejce projede, si ale ještě počká. Je třeba k tomu totiž získat různá povolení a taky otestovat tramvaj v provozu bez lidí.