Na naši redakci se obrátil čtenář Jiří Kubánek z Opavy, který za svůj život najezdil jako profesionální řidič spoustu tisíc kilometrů. Poslední týdny, které byly nejenom v našem okrese, ale v celé republice ve znamení nehod, především těch, které se udály na železničních přejezdech, ho vyprovokovaly, aby se s námi podělil o své zkušenosti z cest. Konkrétně v Rusku, kam se vydal po stopách českých legionářů, ho zaujaly jakési ocelové clony.

„Ty se před průjezdem vlaku zvedají z vozovky a společně se závorami tvoří neprůjezdný úsek železničního přejezdu, takže ani nemůže dojít ke střetu jedoucího vlaku a auta,“ říká Kubánek s tím, že by ho zajímalo, zda by takové opatření nešlo nainstalovat i na české silnice.

Zdroj: Youtube
Zdroj: Youtube
Zdroj: Youtube

Oslovili jsme proto Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), k dotazu jsme připojili i fotografii pořízenou panem Kubánkem. Dostalo se nám odpovědi, že se o instalaci takového zařízení v současné době neuvažuje. „Takovýto typ zabezpečení není kompatibilní se zabezpečovacím zařízením na české železnici. Není homologován ani legislativně přípustný,“ sdělil tiskový mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Na zlepšení zabezpečení přejezdů jde ročně přibližně jedna miliarda korun.

Nehoda osobního vlaku s automobilem ve Velkých Hošticích na Opavsku.
Záchranáři zasahovali u srážky vlaku s osobním autem
Ilustrační foto
Traktorista vjel na přejezd, když se blížil vlak
Železniční přejezd. Ilustrační foto.
Přejezdu u Rybníčků stále patří smutné prvenství

„Naší základní prioritou je doplnění či instalace závor k přejezdovému zabezpečovacímu zařízení na silnicích I., II. a III. tříd a na místních a účelových komunikacích všude tam, kde to bude technicky proveditelné, účelné a bude na takovém řešení shoda účastníků stavebního řízení,“ informoval generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Ke konci loňského roku tak bylo u silnic I. třídy vybaveno závorami 117 z celkového počtu 164 přejezdů. Do roku 2023 dostane závory většina zbývajících.

Další prioritou SŽDC je zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech ve městech a obcích či tam, kde se stávají časté nehody. K jedněm z nejnehodovějších patří například železniční přejezd v odbočce na Otice-Rybníčky. „V rámci výstavby silničního obchvatu Otic bude po jeho dohotovení železniční přejezd přebudován na železniční přechod,“ doplnil Marek Illiaš s tím, že do doby přestavby zajistí provozovatel dráhy bezpečné provozování tohoto přejezdu v souladu s ustanovením legislativních předpisů, technických norem a předpisů provozovatele dráhy.

Transparent, který vytáhli fanoušci fotbalové Opavy v průběhu sobotního utkání 2. kola FORTUNA:LIGY s Příbramí.
Fanoušci Opavy: Už je čas ... Táhněte. Člen rady Drastík: Na své funkci nelpím