Takový obrázek se naskytne nahodilému návštěvníku, který se vydá přes pole z Holasovic po staré císařské cestě vydlážděné kočičími hlavami k česko-polské hranici. Předvčerejší úterý 22. ledna 2008, měsíc a den po vstupu Česka do schengenského prostoru, ale česká strana spí. O tom, že zde vše zůstalo při starém, jsme se přesvědčili na vlastní kůži. Posuďte sami.

Na začátku silničky, hned v Holasovicích za mostem, narazíte na dopravní značku zákazu vjezdu s výjimkou zemědělské techniky. Když ji odmítnete respektovat, dostanete se zhruba po kilometru jízdy k bývalé hranici, kde vás na rozcestí starých cest vítá zmíněná modrá tabule a na horizontu polská vesnička Wysoka. Když se otočíte zpět na jih tváří k Česku, nevítá vás kromě nesmyslných zákazů vůbec nic. „Je to ostuda. Jsme už v Evropě, ale Opavsko je jak spící zámek. Poláci to zvládli. amy ne. Co asi dělají úředníci, které si platíme?“ řekl jeden z obyvatel obce Holasovice, které jsme oslovili.

Občan: Myšlení českého úředníka je v havarijním stavu

Tato stará tabule stojí na české straně poblíž HolasovicO tom, že lidem zákazy vjezdu na některých komunikacích vedoucích do Polska vadí stejně jako jejich mizerný stav, jsme v Opavském a hlučínském deníku psali již 29. prosince 2007.Od té dobynámlidé píší o dalších případech. Například jeden z obyvatel Holasovic, který si nepřál být jmenován, ale jehož jméno je redakci známo, upozorňuje na starou císařskou silničku vedoucí z jeho obce přes hranice do blízké Wysoké.

„Tou starou císarkou do Wysoké chodívám na procházku celý rok. Nechal ji postavit mocnář císař pán František Josef jako spojnici jih - sever. Je pořád stejná, jen ty zemědělské kolosy na ni natahaly bláto. Jinak je spolehlivá, nikdy nezklamala. Jediné co se měnilo, byly nesmyslné zákazy státních úředníků, kterými otravovali místní lidi. Jiné to není ani dnes, když jsme v Evropě,“ napsal naší redakci.

Upozornil nejen na zmíněný zákaz vjezdu, ale i na výstrahu, že silnice je v havarijním stavu. „Čerta starého, v havarijním stavu je myšlení českého úředníka. Jsme opravdu tak lhostejní či zdegenerovaní, že si život necháme otravovat kdejakým státním úředníkem, a to vše za naše peníze? Nerozumím tomu,“ dodal.

Není sám. Například také Jan Drozdek ze Zátoru, který do Holasovic jezdí za svým bratrem, míní, že všechny komunikace do Polska by měly být bez zákazu vjezdu a v pořádku. „V pořádku by mělo ale být víc věcí,“ dodal. Stejný názor má i Alena Dehnerová z blízkých Vávrovic: „Ty silnice by měly být udržované, jinak je to pro nás ostuda.“ Podle slov starosty Holasovic Jindřicha Dobřeckého stávající omezení provozu na této silnici odpovídá jejímu stavu. „Do budoucna po úpravě uvažujeme o možnosti jejího dalšího využití,“ dodal starosta.

Technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák uvedl, že na úseku Holasovice – Wysoka se s rekonstrukcí vozovky výhledově počítá. „Nyní mají prioritu komunikace vedoucí k hraničním přechodům Opava – Pilszcz, Hněvošice – Szciborzyce Wielkie, Třebom – Grodzanki, kde budou spuštěny projekty česko-polské přes hraniční spolupráce. Půjde o rozšíření vozovky. V nejbližší době má proběhnout jednání projektantů a odsouhlasení technických parametrů týkajících se hraničního přechodu v Hněvošicích,“ uvedl náměstek.