Světový rekord v páce. Recept na něj vypadá poměrně jednoduše: připravte si jeden náležitě těžký kamion, hodně silné lano a ještě silnější ruku. Lano uvažte ke kamionu a druhý konec pevně uchopte do ruky. Pak se chvilinku soustřeďte a zaberte. Můžete dochutit výkřikem. Když se náklaďák pohne alespoň o třicet centimetrů, máte hotovo.

Pouhá dvacítka fanoušků přišla do areálu TQM podpořit opavského Golema Reného Richtera při jeho pokusu o návrat světového rekordu v tahu pákou do Slezska. Golem tento rekord držel již jednou, od loňského festivalu Vienna Recordia 2010. Ještě než se ale 8 721,6 kilogramu oficiálně dostalo do tištěného vydání Guinnessovy knihy rekordů, překonal ho letos v lednu Kevin Fast z Kanady.

Právě jemu opavský silák vyfoukl ve Vídni dosavadní platný rekord. A v sobotu odpoledne zase Golem přijal Kanaďanův nedávný úspěšný pokus deset a půl tuny jako výzvu.

Vše je připraveno. Poslední kontrola. Kamery běží, svědci jsou na místě, ryska měřicího zařízení je přesně na nule. Jde přece o světový rekord, ten se nejen musí utvořit, ale i prokázat. „Podmínka rekordu je vlastně jediná: aby byl pokus platný, musím posunout kamion o třicet centimetrů,“ říká na vysvětlenou před prvním pokusem René Golem Richter. Pak se chopí svojí levačkou rukojeti lana a poprvé zabírá. Kamion se pohne, ujede asi pětadvacet centimetrů a pak se o kousek zase vrátí. Nepovedlo se.

Řidič se s kamionem vrací na startovní čáru. Golem znovu zabírá, tvář se mu kroutí napětím. „Ještě centimetr!“ hlásí od měřicího zařízení Golemův trenér Jiří Týn. Golem však povoluje. Nejde to. Ale nevzdává se. Zkouší to znovu, pak mění ruku za pravou. Má za sebou deset pokusů. Kamion se vždy pohne, ale potřebných třicet centimetrů neujede. Rekord stále odolává.

„Není šťáva,“ konstatuje Golem, „Na pět minut přerušíme,“ říká až s omluvným tónem svým fanouškům. Během pauzy se Golem radí s trenérem. Pak se znovu chopí lana a zabere. Jiří Týn doslova křičí: „Jeď, zaber!“ Stejně ho povzbuzují i diváci. Ale nedaří se. Později to Golem komentuje: „Dojedu až na pětadvacet centimetrů a ono mne to stáhne zase na dvacet. Ze začátku jsem ještě měl sílu ten zub zlomit, pak už ale ne.“

Golem ale nemá svoji přezdívku náhodou. Není zvyklý ustupovat. Vezme vodováhu a měří podlahu. Je to do kopce, proto se náklaďák vždy vrátí o kousek zpět. Pak rozhoduje. „O metr dozadu.“ Kamion i měřicí zařízení se posunuje, Golem se připravuje k dalšímu pokusu. Je už patnáctý nebo šestnáctý. Chvilička soustředění, ruka napíná lano a kamion se pohne. „Jeď, jeď, nevzdávej to,“ křičí od měrky Jiří Týn. Pak ale hlas znatelně zvyšuje. „Je to tam!“

Golem pouští lano a jeho vítězný výkřik přehlušuje potlesk. Jde se podívat na měrku. Kamion se posunul o třicet dva centimetrů. Dokázal to. Nový světový rekord je opět v Opavě a jeho hodnota činí 14 840 kilogramů. Přesně tolik je uvedeno ve váhovém certifikátu kamionu, který mu předává zástupce společnosti TQM.

Ale Golem nekončí. Zkouší to ještě svojí pravačkou. Jak říká, tou slabší. Ale už to opravdu nejde. Unavený, ale šťastný, děkuje přítomným za podporu.

Zatímco chvilku po úspěšném pokusu už novopečený světový rekordman zajišťuje náležitosti dokumentace k oznámení rekordu do Guinnessovy knihy, svěřuje se jeho osobní trenér Jiří Týn: „Já jsem mu ani na chvilku nepřestal věřit, že to dokáže. Jak jsem ho za ty roky spolupráce poznal, Golem není člověk, který by něco vzdal. A už dopředu jsem tušil, že po úspěšném pokusu levou rukou se pokusí rekord zvládnout i tou pravou.“

Sám rekordman vše komentuje jen krátce: „Doufám, že tento rekord už chvíli vydrží. Kdyby ne, tak věřím, že bych příště ještě tak jednu tunu navíc mohl přidat.“