VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opavský integrovaný dopravní systém je desetiletý

Opava – Dnes je v regionální dopravě už normální, že lidé mohou cestovat na stejnou jízdenku příměstským autobusem nebo vlakem i to, že s touto jízdenkou přestoupí ve městě například do trolejbusu. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS si dětské nemoci už odstonal a zabydlel se v regionu.

27.8.2011
SDÍLEJ:

Vlaková souprava CityElefantFoto: DENÍK/Libor Běčák

Na opavské brány zaklepal 1. dubna 2001 a umožnil cestování vlakem mezi Opavou a Ostravou i na předplatní jízdenky ODIS. Ty majitelům umožňovaly výhodný přestup na navazující příměstské autobusové linky a především na linky ostravské městské hromadné dopravy.

Systém se v Opavě rozšiřoval

Postupně byly do ODIS zapojovány regionální linky v Opavě končících nebo městem projíždějících autobusových dopravců. Byl to hlavně TQM-holding a v menší míře Veolia Transport Morava. Do systému byly zapojeny i zbývající železniční tratě, vycházející z Opavy směrem do Krnova, Hradce nad Moravicí a Svobodných Heřmanic.

Roku 2003 se zapojení dočkala i opavská městská doprava. Například cesta z Opavy do Ostravy byla s využitím opavského trolejbusu, vlaku a ostravské tramvaje možná s jedinou předplatní jízdenkou.

Nabídku rozšiřují regionální linky

Nabídku pro cestování po Opavě rozšířily regionální linky, což řada cestujících dosud neví. K cestování z Opavy například do Komárova, Malých Hoštic, Vlaštoviček nebo Kylešovic mohou s předplatní jízdenkou používat i linky, provozované dopravcem TQM-holding.

Opavská městská doprava však dosud není v ODIS zapojena úplně. Neumožňuje to stávající odbavovací systém vozidel, který neumí tarif pro jednotlivé jízdné v praxi aplikovat tak, jak je v ODIS zavedeno. Jde o technickou překážku, která bude do konce příštího roku odstraněna a cestování bude zase o něco jednodušší.

Pohled zpátky je dlouhý patnáct let

Začátek ODIS se datuje k roku 1995, kdy byl založen organizátor systému. Připravit ho, spustit, provozovat a rozvíjet v širším zájmovém území města Ostravy dostala za úkol společnost Koordinátor ODIS. Prvním krokem byla předintegrace dopravy mezi Hlučínskem a Ostravou.

Od října 1996 šlo ve vlacích na vymezených úsecích cestovat na předplatní jízdenky ostravského dopravního podniku, doplněné zvláštním kuponem. Plnohodnotně začal systém fungovat až koncem dalšího roku. Byl vytvořen jednotný tarif se smluvními přepravními podmínkami. Do nového ODIS byly zapojeny veškeré linky provozované Dopravním podnikem Ostrava a též vybrané linky na Hlučínsku, provozované ČSAD Ostrava, dnes známým pod názvem Veolia Transport Morava.

Odzkoušený a už osvědčený systém se pak z vůle měst, obcí a později i kraje rozvíjel na dalších místech a stával se součástí každodenního života mnoha desítek tisíc cestujících veřejné osobní dopravy.

Autor: Jitka Hrušková

27.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Advent na zemědělce. Ilustrační foto.

Zemědělka ožije atmosférou adventu

Ilustrační foto.

Bredu dnes zaplní kabelky

Chystá se blokáda dopravy, první protest kvůli prodloužené Rudné!

Lidem došla trpělivost a rozhodli se uskutečnit to, o čem na nedávném veřejném projednávání nekonečné stavby hrozili. Neplánují sice ještě pochodovat k domu architekta Richtára, který budování silnice I/11 brání. Zatarasí ulici 17. listopadu.

Rozloučili jsme se - 46. a 47. týden

Vážení čtenáři, na stránkách Opavského a Hlučínského Deníku vám pravidelně přinášíme seznam zesnulých v našem regionu.

Blíží se Vánoce, zlodějům začínají žně

Nejrizikovějšími místy jsou supermarkety, hypermarkety i tradiční vánoční trhy.

Některé hřbitovy čeká rozšíření

Potýkají se totiž s nedostatečnou kapacitou. V současnosti se řeší například možnosti stěbořického hřbitova.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT