Jako opoziční strana slibovala ODS snížení daně, ale jako vládnoucí strana s uskutečněním tohoto slibu nespěchá. Spodní hranici ceny pohonných hmot určuje Evropská unie a naše republika má v tomto směru značnou rezervu. Názory na snížení spotřební daně pohonných hmot jsme zjišťovali u čtyř poslanců z Opavska.

Miroslav Krajíček (ODS) nepovažuje snížení spotřební daně u benzinu a nafty za správný krok. „Je to sice možné řešení vzniklé situace, ale nepovažuji ho za správný krok. Na ceně pohonných hmot by se stejně výrazně nepromítl a měl by negativní dopad ve státním rozpočtu,“ říká Krajíček.

Poslanec Miroslav Opálka (KSČM) by pro snížení spotřební daně pohonných hmot hlasoval pouze v případě dalších okolností. „Daň by bylo schůdné snížit v případě, že se odvede víc peněz z dražších surovin. Snížená daň pohonných hmot by však měla být taková, aby spolu s jinými daněmi zajistila příjem peněz do státního rozpočtu ve stejném rozsahu, jaký je pro letošní rok plánován,“ míní Opálka.

Václav Klučka (ČSSD) vnímá rostoucí ceny pohonných hmot s obavami. „Stav na trhu s pohonnými hmotami k řešení situace přímo vybízí. Pokud se nezmění a ceny zůstanou vysoké, negativně ovlivní spotřební ceny základních potravin i dopravy. Snížení spotřební daně je částečným možným řešením a mírně by situaci zlepšilo,“ konstatuje Klučka.

Jeho hlučínský stranický kolega Pavol Kubuš snížení současné spotřební daně pohonných hmot neschvaluje. „Měla by zůstat stejná a být dál používaná k budování a zlepšování silniční sítě. Má také ekologický význam, protože omezuje provoz osobních vozidel. Jiným způsobem, o kterém dosud konkrétní představu nemám, by měla být daňově zvýhodněná hromadná doprava, což by rovněž přispělo ke zlepšení životního prostředí,“ tvrdí Kubuš.