Po dnešním slavnostním otevření už řidičům v jeho užívání nebude nic bránit. Po 1 627 metrech projedou trasu od okružní křižovatky mezi Opavou a Malými Hošticemi a poblíž Stříbrného jezera se napojí na křižovatku Mostní – Rolnická, odkud se dostanou přes Prodlouženou Rolnickou na rondel v Jaktaři.

„Každý kilometr, který dostane auta z dopravně přetížené Opavy pryč, je dobrý. Jsem rád, že se východní část obchvatu podařilo otevřít s několikaměsíčním předstihem,“ míní opavský primátor Tomáš Navrátil.

Východní část severního obchvatu přivítají hlavně obyvatelé městské části Kateřinky. „Dopravně by se nám na Vrchní ulici mělo hodně ulevit, protože dřívější vedení města udělalo z této ulice vnitřní obchvat města. Na změnu jsme čekali zhruba patnáct let a už jsme v ni ani moc nevěřili. Proto jsme rádi, že jsme se jí přece jen dočkali,“ konstatuje ředitel Základní školy Vrchní Roman Podzemný. Rozhodně není sám, stejný dopravní problém trápil obyvatele všech domů v této ulici.

Méně nadšení pro obchvat panuje zatím v jezdeckém klubu Opava – Kateřinky, který s ním těsně sousedí.

„Zatím se stavělo a nejezdilo, takže byl klid. Jaký hluk bude po otevření trasy, si zatím nedovedu představit. Do půlky tribuny máme vybudovanou protihlukovou stěnu, ale další polovina areálu už krytá není. Jak bude hluk z projíždějících osobních i nákladních vozů rušit diváky i jezdce během závodů, to poznáme až časem,“ říká jeho šéf Vladimír Hruška.

Pro ochranu před hlukem budou pro Opavany, žijící na hlavní trase, v délce 866 metrů postaveny dvě čtyřmetrové protihlukové stěny a další čtyřmetrová v délce 175 metrů je navržena na Prodloužené ulici Mostní. Územní rozhodnutí na stavbu východní části severního obchvatu Opavy bylo vydáno v srpnu 2007.

Přípravu této stavby však výrazně zdržel zásah tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty, který rozhodl zastavit projektovou přípravu všech staveb. Naštěstí zasáhlo vedení opavské radnice s exprimátorem Zbyňkem Stanjurou, které uvolnilo 30 milionů korun na výkupy pozemků, aby mohla příprava pokračovat. To stavbě významně pomohlo.

V lednu 2011 bylo vydáno stavební povolení, ale vznikly problémy s EIA a na malou část úseku muselo být vydáno nové rozhodnutí. Stavba byla zahájená v březnu 2017 a s několikaměsíčním předstihem byla letos v říjnu za 407 790 206 Kč (bez DPH) dokončena. Na přípravě východní části severního obchvatu Opavy se aktivně podílelo město s Ředitelstvím silnic a dálnic a se Sdružením pro výstavbu komunikace I/11-I/57. Teď bude aktuální zahájení výstavby navazující západní části severního obchvatu a vyhlášení tendru je na dohled.

„Stát už má všechna klíčová stavební povolení. Chceme, aby výběrové řízení na zhotovitele bylo zahájeno co nejdřív. Podle představ Ministerstva dopravy a ŘSD by měla být tato poslední etapa severního obchvatu zahájená na jaře příštího roku a dokončena v roce 2023,“ říká tajemník Sdružení Martin Dostál.

Po severním obchvatu zbývá postavit poslední dvě etapy jižního obchvatu. Na úsek Hradecká – Olomoucká je už vydáno pravomocné územní rozhodnutí a pracuje se na dokumentaci pro stavební povolení. Poslední úsek Olomoucká – Bruntálská se řeší. Po dokončení severního a jižního obchvatu bude elimininována tranzitní doprava, která nyní vede přes město.