Po dnešním slavnostním otevření už řidičům v jeho užívání nebude nic bránit. Po 1 627 metrech projedou trasu od okružní křižovatky mezi Opavou a Malými Hošticemi a poblíž Stříbrného jezera se napojí na křižovatku Mostní – Rolnická, odkud se dostanou přes Prodlouženou Rolnickou na rondel v Jaktaři.

„Každý kilometr, který dostane auta z dopravně přetížené Opavy pryč, je dobrý. Jsem rád, že se východní část obchvatu podařilo otevřít s několikaměsíčním předstihem,“ míní opavský primátor Tomáš Navrátil.

Opava, severní obchvat - východní část.
Po první části obchvatu se řidiči projedou už v říjnu

Východní část severního obchvatu přivítají hlavně obyvatelé městské části Kateřinky. „Dopravně by se nám na Vrchní ulici mělo hodně ulevit, protože dřívější vedení města udělalo z této ulice vnitřní obchvat města. Na změnu jsme čekali zhruba patnáct let a už jsme v ni ani moc nevěřili. Proto jsme rádi, že jsme se jí přece jen dočkali,“ konstatuje ředitel Základní školy Vrchní Roman Podzemný. Rozhodně není sám, stejný dopravní problém trápil obyvatele všech domů v této ulici.

Méně nadšení pro obchvat panuje zatím v jezdeckém klubu Opava – Kateřinky, který s ním těsně sousedí.

„Zatím se stavělo a nejezdilo, takže byl klid. Jaký hluk bude po otevření trasy, si zatím nedovedu představit. Do půlky tribuny máme vybudovanou protihlukovou stěnu, ale další polovina areálu už krytá není. Jak bude hluk z projíždějících osobních i nákladních vozů rušit diváky i jezdce během závodů, to poznáme až časem,“ říká jeho šéf Vladimír Hruška.

Opava, severní obchvat - východní část.
Výstavba severního obchvatu Opavy zdárně pokračuje

Pro ochranu před hlukem budou pro Opavany, žijící na hlavní trase, v délce 866 metrů postaveny dvě čtyřmetrové protihlukové stěny a další čtyřmetrová v délce 175 metrů je navržena na Prodloužené ulici Mostní. Územní rozhodnutí na stavbu východní části severního obchvatu Opavy bylo vydáno v srpnu 2007.

Přípravu této stavby však výrazně zdržel zásah tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty, který rozhodl zastavit projektovou přípravu všech staveb. Naštěstí zasáhlo vedení opavské radnice s exprimátorem Zbyňkem Stanjurou, které uvolnilo 30 milionů korun na výkupy pozemků, aby mohla příprava pokračovat. To stavbě významně pomohlo.

Jakub Šiřina - Ilustrační foto.
Jakub Šiřina řádil v Kolíně
Hledání svědka.
Policie hledá možného svědka

V lednu 2011 bylo vydáno stavební povolení, ale vznikly problémy s EIA a na malou část úseku muselo být vydáno nové rozhodnutí. Stavba byla zahájená v březnu 2017 a s několikaměsíčním předstihem byla letos v říjnu za 407 790 206 Kč (bez DPH) dokončena. Na přípravě východní části severního obchvatu Opavy se aktivně podílelo město s Ředitelstvím silnic a dálnic a se Sdružením pro výstavbu komunikace I/11-I/57. Teď bude aktuální zahájení výstavby navazující západní části severního obchvatu a vyhlášení tendru je na dohled.

„Stát už má všechna klíčová stavební povolení. Chceme, aby výběrové řízení na zhotovitele bylo zahájeno co nejdřív. Podle představ Ministerstva dopravy a ŘSD by měla být tato poslední etapa severního obchvatu zahájená na jaře příštího roku a dokončena v roce 2023,“ říká tajemník Sdružení Martin Dostál.

Po severním obchvatu zbývá postavit poslední dvě etapy jižního obchvatu. Na úsek Hradecká – Olomoucká je už vydáno pravomocné územní rozhodnutí a pracuje se na dokumentaci pro stavební povolení. Poslední úsek Olomoucká – Bruntálská se řeší. Po dokončení severního a jižního obchvatu bude elimininována tranzitní doprava, která nyní vede přes město.

15. ročník Tattoo Session Silesia, 4. října 2019 v Opavě.  Na snímku Martin Bek (Bekus).
Bekus: Součástí práce tatéra je být dobrý psycholog