Jak těžké je zaparkovat poblíž východního nádraží pociťují Opavané každý den. O to větší jsou očekávání, která řada z nich od nové studie má.

„Je dobře, že někoho napadlo tohle vůbec řešit, protože je to ostuda. Zaparkovat tady je prakticky vyloučené, když někoho odvážím na vlak, tak se tady musím složitě otáčet a všechno ve spěchu. Západní nádraží vypadá v Opavě sice hrozně, ale aspoň se tam mám kde zastavit," říká Pavel Hora z Opavy, který vlakové nádraží podle vlastních slov využívá každý týden.

S názorem, že nádraží řešení problému s parkováním potřebuje, souhlasí také primátor města Radim Křupala z ČSSD.

„Město obdrželo tři cenové nabídky a předložení návrhu studie nakonec vysoutěžila ostravská firma UDIMO. Hotova by měla být už 1. července tohoto roku," prozradil na tiskové konferenci primátor Opavy s tím, že město za studii zaplatí 205 700 korun.

Výhodou ostravské společnosti, která bude studii zpracovávat, je také skutečnost, že situaci v Opavě velmi dobře zná. Podílela se totiž na Plánu udržitelné městské mobility a situaci ve městě sleduje dlouhodobě.

Jaký výsledek studie přinese, si zástupci města netroufají odhadnout, ale ve hře je mimo jiné také výstavba parkovacího domu v prostorách za železniční stanicí. „Je to jedna z možností. Problém s parkováním v těchto místech vnímáme a naší hlavní prioritou bude zajištění komfortu pro cestující," dodal primátor Radim Křupala.

V okolí nádraží by mělo přibýt sto až dvě stě nových parkovacích míst a studie by měla myslet také na cyklisty, pro které by měla vzniknout kolárna. Pokud však bude chtít Opava na základě poznatků ze zadané studie v centru města stavět, bude se muset domluvit s Českými dráhami, které jsou vlastníkem většiny pozemků okolo budovy.

„Jednání už nějakým způsobem probíhají a myslím si, že mohu říct, že jsme na dobré cestě k dosažení dohody. Zatím ale nemá cenu předbíhat a spekulovat," uvedl Radim Křupala, který považuje nové parkování u východního nádraží také za jednu z možností, jak ulevit středu města.

Opavu by tak v budoucnu mohly čekat větší finanční výdaje, které by však rádo částečně pokrylo z dotací.

„Bylo by dobré tady mít parkování, v dnešní době je to nutnost. Já sama autem nejezdím, ale že chtějí něco dělat s okolím nádraží, jenom chválím, protože to tam někdy vypadá spíš jako na skládce. Všude jsou pohozeny odpadky a nedělá to městu dobrou reklamu," poznamenala Jiřina Lasková, která východní nádraží porovnává s tím ve Svinově a Ostrava ji v tomto ohledu připadá výrazně čistší.

Bližší časový plán změn zatím radnice neurčila, jasné je tak pouze to, že prvního července dostane město na stůl hned několik variant, jak východní nádraží zpříjemnit nejen řidičům, ale také cyklistům.

Petr Večeřa