Vozovka spojuje hradeckou výpadovku s Chvalíkovicemi a mnozí řidiči si už zvykli krátit si trasu mezi Fulnekem a Ostravou právě přes Branku a Chvalíkovice. Bývají přitom nejenom hluční, ale často i bezohlední.

„Předepsanou padesátku většinou ignorují a na mnoha nepřehledných úsecích dokonce nebezpečně předjíždějí předpisově nebo pomaleji jedoucí vozy. Ulice trpí i nadměrnou kamionovou dopravou, která její povrch mimo jiné při transportu sypkých nebo jiných nestabilních hmot znečišťuje a podporuje polétavost prachových částic,“ zlobí se místní občan a iniciátor petice Michael Rataj.

Přitom už z názvu ulice vyplývá, že ji přecházejí školáci při cestě do školy a domů.

Magistrát vyšel lidem vstříc

Představa petentů o řešení nedisciplinovanosti řidičů se opírala o umístění značek omezujících rychlost v obci na čtyřicet kilometrů v hodině a zakazujících předjíždění po celé délce Školní ulice. „Značky měly řidiče upozornit, že tudy nemohou jet ani povolenou padesátikilometrovou rychlostí, natožpak rychleji,“ vysvětlil Michael Rataj.

Stanovisko opavského dopravního inspektorátu Policie ČR bylo zamítavé. Školní ulice v Brance není evidována jako dopravně nehodový úsek a zvýšený provoz v důsledku objížděk není argumentem. Odbor dopravy magistrátu však reagoval na podnět rozhodnutím o umístění sestavy značek, omezujících rychlost a zakazujících předjíždění na zhruba šedesátimetrovém úseku Školní ulice před školou.

Tím by mělo dojít k žádoucí úpravě dopravního režimu s ohledem na místní podmínky.

Radar schválen už před rokem

Řešení petenty zcela neuspokojilo, ale potěšilo je alespoň v tom, že pro ně statutární město Opava něco dělá. Pokud budou značky respektovány, rychlost projíždějících vozidel se v daném úseku značně sníží, ale celý problém to neřeší.

„Jakmile řidiči z uvedeného úseku vyjedou, znovu dupnou na plyn, a to na nejdelší a současně nejkritičtější části Školní ulice za křižovatkou se Selskou ve směru dál na Chvalíkovice. Je jen otázka času, kdy se tam stane neštěstí. S bezohlednými řidiči má špatnou zkušenost už řada místních občanů,“ konstatuje Michael Rataj.

Chce proto ve spolupráci se samosprávou obce prosadit komplexnější řešení problému, zahrnující omezení rychlosti na 40 km/h, zákaz předjíždění a digitální měřič rychlosti. „Odbor dopravy magistrátu radar pro Školní ulici schválil už před více než rokem. V neposlední řadě požádáme dopravní policii o měření rychlosti projíždějících vozidel,“ dodává iniciátor petice.