Opavský pneuservis Bárta nápor zájemců dosud zvládá bez nutnosti delší čekací doby, ale situace se už brzy může změnit. „Zákazníci k nám od poloviny minulého týdne chodí už v dost velkém počtu. Je to rozumné, protože jízda na letních pneumatikách je už teď hodně nebezpečná,“ konstatuje spolumajitel pneuservisu Petr Bárta. Do vítkovského Automarketu se klienti k výměně letních gum za zimní většinou objednávají, ale šanci na přezutí vozidla v rozumném čase stále ještě mají i náhodní zájemci.

„Zhruba padesát procent našich klientů přiváží rovnou kola se zimními pneumatikami, které pak jen přehodíme místo kol s letními gumami. Hlavní nápor čekáme s prvním sněhem, ale z hlediska čekací doby i bezpečnosti silničního provozu by motoristé měli přijíždět ještě před jeho napadnutím, protože po ránu bývá na silnicích už kluzko,“ upozorňuje majitel provozovny Zdeněk Snášel.

Pneuservisy pojedou také o víkendech

Pneuservis Kravaře vychází stálým zákazníkům vstříc zajímavou službou. Kola se zimními i letními gumami jim uskladňuje přímo ve svých prostorách. Zákazníci je nemusejí sami přivážet, což jim značně usnadňuje výměnu. „V současné době už pneumatiky vyměňujeme na základě hodinových objednávek. Ve volném čase jsme však schopni uspokojit i neobjednané klienty. Žádosti na výměnu se rychle množí a už nyní musíme počítat s celodenní pracovní dobou ve všední dny i během víkendů,“ říká spolumajitel Pneuservisu Roman Rozkošný. Opavské Autocentrum počítá s hlavním náporem motoristů od začátku listopadu. „Zatím jsme ještě schopni vyměnit letní gumy za zimní v podstatě na počkání,“ slibuje majitel David Stoniš.

Zimní pneumatiky jsou bezpečnější

Na dopravních problémech během zimního období mají značný podíl vozy s letními pneumatikami. Testy jednoznačně prokázaly, že při teplotách pod 10 stupňů Celsia jsou zimní pneumatiky na všech druzích povrchu bezpečnější než letní. Lepší výsledky byly zaznamenány při brzdění, ovládání vozidla v zatáčkách i při náhlé změně směru jízdy. Na sněhu je u zimních pneumatik brzdná dráha z rychlosti padesát kilometrů v hodině 35 metrů, avšak u letních 43 metrů, tedy o osm metrů delší. Na ledu je rozdíl ještě větší. Z třicetikilometrové rychlosti se auto při použití zimních gum podařilo zastavit po 57 metrech, ale s letními až po 68 metrech.

Budeme muset přezouvat povinně?

Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) chce proto v novele silničního zákona prosadit, aby řidiči museli v zimním čase gumy přezouvat povinně. Navrhovanou změnu bude projednávat ustanovená expertní komise. Pokud by se do novely zákona dostala, mohla by platit od ledna 2009. Kdyby však návrh na povinné přezouvání pneumatik na zimu politickým spektrem neprošel, chce ministr Řebíček do novely protlačit alespoň ustanovení ve znění, že řidič musí při jízdě ve ztížených povětrnostních podmínkách vybavit svůj vůz odpovídajícím způsobem. Jinými slovy - při prudkém sněžení také zimními pneumatikami s náležitou hloubkou vzorku.

Policisté se na přezutí služebních aut teprve chystají

Jak jsou na tom s přezutím do zimních pneumatik samotní policisté? „Policie ještě do zimních pneumatik přezuto nemá,“ uvedl opavský policejní mluvčí René Černohorský. „Kvůli bezpečnosti řidičů je vhodné přezout na zimní pneumatiky už teď,“ doporučil přesto řidičům Černohorský. A to prý nejenom proto, že tím řidiči chrání svůj život, zdraví a majetek, ale současně se také včasným přezutím v zimních měsících vyhnou návštěvě přeplněných pneuservisů. „Když se pak stane autonehoda, budeme k tomu, zda mají řidiči zimní pneumatiky, přihlížet,“ dodal tiskový mluvčí.