Ten mimo jiné uvedl, že americká potravinářská společnost Mondelēz International do výstavby v Opavě-Vávrovicích investuje přes dvě miliardy korun. Současně plánuje přijmout na nová pracovní místa minimálně dvě stě lidí. Na otázku, zda by jich tedy mohlo být i více, Slavomír Pudiš odpověděl, že vše závisí na vývoji trhu.

Nová tovární hala vznikne v průmyslovém areálu vedle stávající haly na pozemcích patřících společnosti. Stavět se začne příští rok na jaře, dokončení její výstavby a zahájení nové výroby je plánováno na rok 2015. Velikost opavského závodu se tím zdvojnásobí a jeho výrobní kapacita ztrojnásobí.

Z výrobních pásů zde budou sjíždět sušenky Oreo, které jsou nejoblíbenějšími a nejprodávanějšími sušenkami na světě, a BeBe Dobré ráno pro evropský trh. Velká část vyráběných produktů se ale objeví také na trhu tuzemském.

„Investicí do rozšíření výrobní kapacity závodu v Opavě reagujeme na růst spotřeby našich výrobků. V blízké budoucnosti očekáváme na evropských trzích zvýšení poptávky po značkách Oreo a BeBe Dobré ráno, které jsou v Evropě známé jako belVita," upřesnil Slavomír Pudiš.

Obří investice do opavského závodu však nebyla jistá hned od začátku. Firma pečlivě zvažovala výběr několika dalších lokalit, a to napříč celou Evropou. A proč si nakonec vítěznou kartu vytáhla Opava, proč uspěla v nadnárodním výběrovém řízení? Jednoduše proto, že zdejší závod je podle mínění managementu firmy jedním z nejefektivnějších provozů v Evropě a představuje tak ideální základnu pro budoucí růst.

Důležitým faktorem bylo také strategické umístění továrny v blízkosti významných prodejních trhů, kvalifikovaná pracovní síla, dodavatelská síť, energie, infrastruktura, ale také ochrana životního prostředí. Ředitel závodu Opavia to komentoval takto: „Máme tu svůj pozemek a 640 lidí, kteří každé ráno přicházejí s úsměvem do práce."

Příležitost dostane také většina lokálních dodavatelů. Suroviny mouka i cukr budou z Moravskoslezského kraje, případně z České republiky.

Podle tohoto záměru by tak šanci mohl dostat například cukr z vávrovického cukrovaru, který má Opavia za zády. „Ve snaze minimalizovat náklady existuje i tato možnost. V rámci výběrového řízení mají všichni stejné šance," pokračoval Slavomír Pudiš.

Přibližně 90 procent nových míst bude určeno pro lidi se středním odborným vzděláním v potravinářských a technických oborech. Najít uplatnění tedy budou moci například techničtí operátoři, nástrojáři, údržbáři, zámečníci či elektromechanici. Lidé se budou moci na nové pozice hlásit nejdříve ke konci roku 2014.

Firma nyní podle ředitelových slov hledá lidi na inženýrské pozice, chce si vychovat vedle stávajících zkušených inženýrů vlnu mladých odborníků.

Továrna v Opavě vznikla v roce 1997 a v současné době zaměstnává 640 lidí. Její výrobní linky produkují známé značky sušenek jako jsou BeBe Dobré ráno (belVita), Zlaté Oplatky, Crispello, Fidorka a mnoho dalších.

Vedení opavské radnice investici Mondelēz International do opavské továrny vítá. „Investiční záměr společnosti hodnotím velice pozitivně, neboť významným způsobem podpoří ekonomiku Moravskoslezského kraje, vzniknou nová pracovní místa a příležitost dostanou také dodavatelé buď přímo z Opavska, nebo ze severní Moravy," řekl primátor Opavy Zdeněk Jirásek (ČSSD) s tím, že jedním z benefitů, který tento krok Opavě přinese, je urychlení severního obchvatu města.

.

Nahoře: Současná podoba areálu. Dole: Vizualizace nové továrny. Zdroj: Mondelēz International

.

O společnosti Mondelēz InternationalSpolečnost Mondelēz International je předním výrobcem cukrovinek a snacků s portfoliem značek. Jedná se o světové značky bývalé společnosti Kraft Foods Inc., která 1. října 2012 odštěpila svůj potravinářský provoz v Severní Americe. Jde o kultovní značky, mezi něž patří například Cadbury, Jacobs, LU, Milka, Nabisco, Oreo, Tang a Trident.

Společnost Mondelēz International působí ve 165 zemích, zaměstnává více než 110 000 lidí a v roce 2012 byl její obrat 35 miliard USD. V Čechách společnost Mondelēz Czech Republic (dříve Kraft Foods CR) působí téměř 21 let. Mezi její lokální značky patří sušenky BeBe Dobré ráno, Zlaté, Kolonáda, Tatranky, Fidorka, Figaro a jedna z nejoblíbenějších značek Brumík.

K přejmenování Kraft Foods na Mondelēz Czech Republic došlo na konci dubna 2013.