Prodáte auto, odhlásíte jej, nový majitel už ale vůz nezaregistruje. Tak může vypadat příklad, kdy se auto administrativně dostává do stavu takzvaného polopřevodu. Od ledna letošního roku zákon tento stav nepřipouští, přesto jsou v České republice takových vozidel stovky tisíc, z toho na Opavsku bezmála devět tisíc.

„Majitelům dříve zpola převedených aut dává zákon půl roku čas, aby situaci napravili. Pokud to neudělají, jejich vůz administrativně zanikne se všemi důsledky, jež z toho vyplývají," informuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

V praxi to znamená, že pokud provozovatel auto v polopřevodu nenahlásí do 30. června, oficiálně zanikne a už jej nebude možné v budoucnu přihlásit.

Jak je možné, že je aut v „šedé zóně" tolik? I když mohli provozovatelé vozidla v polopřevodu dostat pokutu až padesát tisíc i před novelizací zákona, mnohé to neodradilo. Zejména u prodeje starších aut se tak řidiči snažili vyhnout placení ekologické daně, nebo zákonem danému způsobu likvidace. Pokud došlo k porušení předpisů, úřady navíc postihovali původního majitele auta.

„Majitel prodal za několik tisíc korun své staré auto. Kupující jej však na sebe nepřihlásil, neboť by musel zaplatit poplatek 800 korun za registraci a až 10 tisíc korun za neplnění emisních norem. Jakmile vozidlo již nebylo schopné provozu, zbavil se jej tím, že auto odstavil na ulici.

Vozidlo odtáhla obec, náklady však vymáhala po původním majiteli, neboť nový nebyl v registru uveden," uvádí příklad zneužití polopřevodu Tomáš Neřold.

Podobné případy by měly vzhledem k legislativní změně vymizet a navíc tak dojde k pročistění registru vozidel. Ne všichni ale novelu vítají. Podle aktuálních pravidel musí odhlášení a přihlášení vozidla proběhnout v jednu chvíli. Nakupující i prodávající se tak musí sejít na úřadě.

„Od ledna lidé vyřizují žádost na úřadě, který je místně příslušný z pohledu prodávajícího. Ministr dopravy Dan Ťok chce do budoucna umožnit zájemcům, aby mohli administrativu vyřídit i na úřadě, pod který spadá kupující. K tomu ale bude nutné digitalizovat dokumenty a změnit legislativu" doplňuje Neřold.

Nové pravidla komplikují obchody autobazarům. Především těm menším. Obchodníci s ojetinami sice mají deset dnů, během kterých mohou vozidlo prodat bez toho, aniž by jej museli přihlásit na sebe, takových případů je ale minimum.

„Chápu, proč byl zákon novelizován, nicméně nové ustanovení má širší dopady. Přibylo papírování a jsou s tím spojeny také náklady. Kvůli nemoci jsem třeba přetáhl desetidenní lhůtu o den, a musel jsem tudíž platit za evidenční kontrolu. Je to také náročné časově s ohledem na to, že registrace se musí uskutečnit v místě prodejce," říká Jiří Kocur, provozovatel autobazaru v Kozmicích.

Vzhledem k vysokému počtu vozidel v polopřevodu se dá předpokládat nával na úřadech. „Nárůst nových registrací očekáváme, nicméně se dá předpokládat, že mnohé z aut už neexistují," řekl Luděk Pika, vedoucí oddělení dopravně správních agend opavského magistrátu.