Zvýšení poplatku ale ještě stále nepokryje skutečné náklady na celý systém nakládání s komunálním odpadem, které v Opavě vychází na 859 korun na jednoho obyvatele na rok. Město na tento systém výrazně přispívá z jiných zdrojů.

„Musíme se chovat jako efektivní hospodáři a jsme proto nuceni přistupovat i k těm nepopulárním krokům, jako je zvýšení poplatků za svoz odpadů. Opava svoz komunálního odpadu dlouhodobě dotovala, přestože bojovala s dluhy.

Okolní města mají částku za odvoz odpadu buď stejnou, nebo vyšší," obhajuje tento krok primátor Martin Víteček.

Někteří zastupitelé ale v rozpravách oponovali, že chybí zvýhodnění těch, kteří s odpadem nakládají ekologicky. Podle náměstka primátora Dalibora Halátka se to ale změní. „Během měsíce existence nového vedení města nebylo reálné věnovat se každé problematice podrobně. Do půl roku ale předložím návrh, který ošetří zvýhodnění zodpovědnějších občanů města," řekl Halátek.

Podle něj by nový systém mohl vypadat podobně jako ten, který praktikují v Budišově nad Budišovkou, ale také v řadě jiných měst. „Opava je větší, takže vybudovat takový systém je komplikovanější. Co se týká Opavy, tak problémy týkající se pytlového svozu jsou výraznější v sídlištních zástavbách. V Kateřinkách, na Olomoucké nebo v Kylešovicích," doplnil Dalibor Halátek.

Pro porovnání: v Chebu lidé platí za svoz 700 Kč, v Prostějově 600 Kč, v Olomouci 660 Kč a v Havířově 552 Kč.

Vedle Opavy zvyšují poplatek za svoz odpadu také Kravaře. Rozhodlo se tak na pondělním zastupitelstvu. Doposud platili Kravařané pět set korun za rok, nové vedení města se rozhodlo poplatek zvýšit o padesát korun.

O zdražení uvažovali rovněž ve Vítkově, jelikož v souvislosti se zkvalitněním služeb roční náklady několikanásobně vzrostly. Nakonec ale od toho pravděpodobně opustí.

„Rada se rozhodla, že doporučí stávající poplatek zachovat a místo toho hledat úspory v nákladech na svoz," uvedl starosta Vítkova Pavel Smolka. Rozhodnutí ale stále zůstává na zastupitelstvu. Dosavadní výše poplatku byla 540 korun za rok na osobu.

V Hlučíně zůstane poplatek na stávající hladině pěti set korun. „Výše tohoto poplatku se nezměnila od roku 2006," okomentovala zachování ceny tisková mluvčí Hlučína Jarmila Harazinová. V ceně poplatku je zahrnut nejen svoz a likvidace komunálního odpadu, ale i svoz objemnějšího odpadu, svoz a likvidace BIO odpadu, plastů, kartonů a skla na sběrný dvůr Technických služeb Hlučín.

Částka, kterou však technické služby na poplatcích vyberou, není dostačující a město svoz odpadků dotuje částkou téměř čtyři miliony korun.