Pokroucené a zčernalé trosky depa Městského dopravního podniku v Opavě (MDPO) jsou dostatečně výmluvným důkazem o ničivé síle, která zde uplynulou neděli řádila.Oheň nenávratně poničil sedm trolejbusů, z nichž nejstarší byl pořízen v roce 1981 a nejnovější v roce 2007.

Dalších devět vozů bylo poškozeno žárem a zakouřením, ale po opravách a revizích by měly opět sloužit. „Většina z nich by měla být funkční, spíše půjde o jejich vyčištění," uvedl ředitel MDPO Radek Filipczyk. Ačkoli pořizovací cena jednoho trolejbusu je zhruba 10 milionů korun, oněch sedm, kterých lehlo popelem, již bylo ojetých, a proto se škoda za jejich zničení vyšplhala „pouze" na 45 milionů korun.

Další dopravci podali pomocnou ruku. Z ostravského dopravního podniku bylo zatím do víkendu zapůjčeno pět autobusů a z TQM na dva dny další dva autobusy. „Kompenzace se teprve bude řešit. Nejspíš ale půjde o uhrazení nákladů za projetou naftu," řekl Radek Filipczyk.

Přes veškeré komplikace se ale povedlo MDPO zajistit, že nedošlo téměř k žádným výpadkům na jednotlivých trasách. „Všechny náhradní trolejbusy a autobusy fungují bez omezení. V pondělí ráno vyjely všechny linky," potvrdil Radek Filipzcyk.

Dočasné výpadky se týkají jen jednoho spoje na lince 202, jedenácti spojů na lince 205 a čtyř na lince 210. Některé trolejbusové trasy budou nahrazeny autobusovou dopravou.

Na nové trolejbusy musí přispět i město

Včera dopoledne se sešel v Opavě krizový štáb. Na následné mimořádné tiskové konferenci se pak mj. řešila otázka dalšího postupu v obnově vozového parku MDPO.

„S panem ředitelem Filipczykem jsme se dohodli, že do pátku předloží podrobnější plán na řešení nastalé situace a eventuálního nákupu nových vozidel včetně údajů o přesných cenách," konstatoval opavský primátor Zdeněk Jirásek (ČSSD) s tím, že částečně náklady pokryjí zdroje dopravního podniku. Již nyní je ale zřejmé, že dotačně bude muset přispět i město. O jak velký díl půjde, to napoví až materiály připravené Filipczykem.

Proč nebyly trolejbusy pojištěny?

Nechápavé krčení rameny u mnoha lidí však způsobilo oznámení, že vozy a dokonce ani budova nebyly pojištěny. Argument ze strany města a dopravního podniku je takový, že pojištění autobusů a trolejbusů není běžná praxe nikde a stálo by to příliš mnoho peněz.

„Havarijní a jiné typy pojištění nejsou v takových případech běžné. Ta suma by byla obrovská. Jak jsme zjistili u jiných podniků, jednalo by se o částku až sto dvacet tisíc korun za jeden vůz. A mluvme na rovinu, šance na zahoření trolejbusu jsou tak jedna ku desetitisícům," argumentoval Filipzcyk.

Co se týká pojištění budovy, na které vznikly škody 3 miliony, to je jiná. Podle všeho se o to údajně zasazovalo nedávno odvolané představenstvo MDPO. Vinou personální bouře, která v podniku zavládla, se ale nestihlo vše dotáhnout.

Připomeňme si ještě základní body celého příběhu. V neděli v 16 hodin si pracovník údržby povšiml hustého černého kouře vycházejícího z odstavovací haly vozidel v prostoru depa Kylešovice. Okamžitě byla volána pomoc. K požáru haly o rozměrech asi 60x40 metrů vzápětí dorazilo 13 jednotek hasičů.

„Celý zásah byl velmi komplikovaný a nebezpečný vzhledem k přítomnosti elektrické energie v trolejích a k silnému vývinu jedovatého černého kouře, proto hasiči na místě pracovali v dýchacích přístrojích, kterých bylo spotřebováno značné množství," sdělil zastupující mluvčí krajských hasičů Petr Holub.

Živel se povedlo dostat pod kontrolu asi po hodině a půl. Při zásahu měl být lehce zraněn jeden z dobrovolných hasičů. Dohašování a kontrola ze strany hasičů poté probíhaly až do rána. Následně začalo na místě vyšetřování. „Budou se odebírat stopy a následovat budou různá zkoumání ve specializovaných ústavech," dodává Petr Holub.

Na odpovědi si tedy budeme muset počkat až několik týdnů. Zatím je známa pouze již zveřejněná předběžná verze o technické závadě na jednom z trolejbusů, konkrétně snad šlo o zkrat.