Nic netušící zákazníci čerpací stanice si totiž načepovali benzin smíšený s naftou a jejich vozy následně vypověděly službu. Informace Deníku potvrdili prostřednictvím sociálních sítí nejen samotní poškození, ale také ředitel společnosti Globus Opava Jiří Lipina.

Sám se k nepříjemné situaci postavil čelem a záměnu paliva potvrdil. „Ze strany distributora byl zaměněn prémiový natural s naftou. Lidský faktor selhal hned dvakrát, protože chybu nezachytil ani dispečer kontrolující nádrže,“ uvedl Jiří Lipina, který podobné problémy ve své profesi nezažil.

Bezprostředně po zjištění problému začal rychle konat, aby byla škoda, co možná nejnižší „Musel se zastavit prodej, odčerpala se směs smíchaného paliva a proběhlo také vyčistění nádrže. Několik desítek řidičů měla motory aut poškozená. Se všemi se řeší náhrada škody včetně zapůjčení náhradních vozidel,“ uvedl Jiří Lipina.

Podle čelního představitele opavského hypermarketu Globus je vyřizování škody zhruba v polovině. „Záleželo nejen na tom, kolik paliva daný řidič načepoval, ale také jak má staré auto a podobně. Je to individuální. Někde jsou škody v řádech zhruba stovek korun, někde to jsou desetitisíce,“ doplnil Jiří Lipina s tím, že se jednalo o zcela ojedinělou situaci. „Za pět let svého působení ve společnosti jsem něco podobného nezažil. Nemám ani informace o tom, že by se něco podobného stalo v jiném Globusu v celé zemi.“

Deník v obecné rovině zjišťoval možné následky při špatně načepovaném palivu. Majitel autoservisu Grocar v Opavě František Groda uvedl, že podobné případy jsou poměrně časté. „Většinou se ale jedné o selhání samotného řidiče, který u čerpací stanice sáhne po špatné čepovací pistoli. A to buď z roztržitosti, nebo si prostě neuvědomí, že jede v jiném autě, než na jaké je zvyklý. Tyto případy jsou doopravdy běžné a vždy poškozený zákazník hledá odbornou pomoc,“ poznamenal František Groda.

Upozornil taky, že větší škoda nastane v případě, když do dieselového automobilu načepujete benzin. „Pokud se stane, že do auta na benzin načepujete naftu, závratná škoda nehrozí. Chybí totiž zápal a auto nejede. Většinou se koupí nový filtr, odčerpá se palivo a můžete jezdit dále. Víceméně zákazník zaplatí jen práci,“ uvedl František Groda a popsal ještě opačnou variantu: „Když ovšem načepujete do dieselu benzin, následky jsou mnohem horší. Důležité je, kdy si toho člověk všimne. Většinou to ovšem, bohužel, poznáte až po nějaké době. Záleží na poměru obou paliv v nádrži. Pokud jste v ní něco měli a je to zhruba padesát na padesát, následky nejsou tak markantní, jako kdyžbyste benzinem nabral plnou nádrž do dieselu. Jde o to, že se poškodí vstřikovací trysky motoru, přičemž jedna může stát klidně i více než deset tisíc korun. Liší se to samozřejmě podle typu vozidla,“ dodal Groda.