Dohoda o shodě nad technickými podmínkami protihlukových stěn. Vedení Moravskoslezského kraje věří, že byl tímto krokem nastartován proces, který povede k realizaci stavby. Potvrzuje to i výrok klíčového muže celého sporu - zástupce Občanského sdružení Skalka Dušana Richtára.

„Konečně jsme dosáhli shody nad technickým řešením, protihlukových stěn a byli jsme ujištěni, že kvalita protihlukových stěn nemůže už být snížena. O to jsme se snažili od počátku“, konstatoval Richtár, který vlastní klíčové pozemky pod plánovanou dostavbou prodloužené Rudné.

Právě dohoda o jejich vyvlastnění by měla přijít teď na řadu.

Kuloáry se šíří nepotvrzené informace, že by za ně Dušana Richtár a spol. mohl vyinkasovat částku blížící se 30 milionům korun.

Poslední překážkou pak je výstavba lávky, která silnici přemostí. Pokud se stranám podaří najít i v těchto bodech shodu, po dlouhých letech se řidiči dočkají dostavby klíčového tahu ve směru z Ostravy do Opavy.

„Všichni víme, že dostavba prodloužené Rudné je pro obyvatele Ostravy a celého kraje životně důležitá. Proto jsme na sebe vzali roli prostředníka, abychom za jednací stůl dostali investora – Ředitelství silnic a dálnic a účastníky řízení, kteří blokují dokončení této důležité komunikace. A nejen to. Díky trvalému a nestrannému jednání představitelů kraje i města Ostravy se povedlo dosáhnout ústupky na obou stranách. Je vidět, že kde je vůle, tam je cesta. A věřím, že to klapne,“ uvedl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák.

Sám ale varuje, že definitivně vyhráno ještě není. „Ukazuje se ale, že se vyplácí řešit patovou situaci po částech. Bez emocí a s rozumnými argumenty a hlavně dobrou vůlí všech zúčastněných,“ dodal hejtman.

V podobném duchu hovořil i náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka. „Je to o změně postojů obou stran a nalezené ochotě ke kompromisu. ŘSD nyní s respektem vychází vstříc oprávněným obavám obyvatel této lokality a navrhlo nové řešení protihlukových stěn,“ řekl Jakub Unucka.

Nový návrh protihlukových stěn navíc výrazným způsobem sníží hlukovou zátěž na pozadí pro hustě osídlené části Ostravy Poruby a pacienty blízké Fakultní nemocnice Ostrava. To, že našly znesvářené strany konečně společnou řeč, je výsledkem i nového pohledu na danou skutečnost. „Velkou zásluhu na tom mají noví právní zástupci Ředitelství silnic a dálnic, kteří projevili opravdu mimořádné dovednosti. Odpůrci stavby v řízení stáhli své procesní námitky, které blokovaly vydání potřebných stavebních rozhodnutí,“ dodal Jakub Unucka.