A je to tady. Zhruba před týdnem chlácholil ministr dopravy Dan Ťok (ANO) na své tiskové konferenci rozezlené Moravskoslezany ujištěním, že Prodloužená Rudná se mezi prioritní dopravní stavby vrátí.

Jak známo, slibem nelze urazit, a navíc je zadarmo. Na středečním jednání vlády byl projednán návrh nařízení vlády o stanovení prioritních dopravních záměrů. Podílela se na něm společně ministerstva dopravy a životního prostředí, a ejhle dostavba prodloužené Rudné v seznamu není.

Protesty zástupců Moravskoslezského kraje a Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 proti jejímu vyřazení byly zbytečné. O možných negativních dopadech byli rovněž písemně informováni premiér Bohuslav Sobotka, ministři dopravy i životního prostředí a všichni poslanci zvolení za Moravskoslezský kraj.

„Vláda nevzala naše argumenty v potaz. Na dopravě a životním prostředí moc dobře vědí, že riziko problémů a možných obstrukcí je obrovské, jen to nechtějí veřejně říct," říká hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák (ČSSD).

„Bohužel jsme prohráli a s námi prohrál kraj i lidé, kteří v něm žijí a podnikají. Mrzí mě, že se s námi vůbec nikdo z ministerstev dopravy a životního prostředí nebavil," konstatuje předsedkyně Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 a hrabyňská starostka Zdeňka Jordánová.

„Mysleli jsme si, že ministerstvo dopravy s námi bude svá klíčová rozhodnutí dotýkající se našeho regionu konzultovat. Nestalo se tak a je to velké zklamání nejen pro mě. Takhle se pracovat prostě nedá," dodává tajemník sdružení Martin Dostál.

Motoristé projíždějící po „jedenáctce" Opavskem tak musejí dál počítat s kolonami na ucpaném příjezdu do Ostravy. „Je to strašné. Jedenáctka cestu dost zrychlí, ale jakmile přijedete do Ostravy na kruhový objezd, tam se to začíná hromadit a trvá to prakticky až po světla.

Myslím, že nedodělat tento úsek je holý nesmysl. Dokonce jsem si musel upravit i příjezd do zaměstnání, abych nejezdil v úplné špičce. Ačkoli mám na osm, vyjíždím už tedy něco málo po tři čtvrtě na sedm. A to nemluvím o cestě zpět," vypráví Tomáš Volovecký, který do Ostravy denně dojíždí za prací z Opavy.

Dokončení Prodloužené Rudné by uvítal také generální manažer Slezského FC Alois Grussmann, který v Ostravě žije a každodenně dojíždí do Opavy.

„Je to hrůza. Byl bych moc rád, kdyby se to co nejdříve dokončilo. Člověk to musí složitě objíždět a zdržení je citelné. Musím to brát třeba přes centrum a na cestě se tvoří zácpy. Předtím jsem do Opavy jezdil za čtyřicet minut, teď je to minimálně hodina," komentoval Alois Grussmann a ještě dodává: „Během prázdnin to ještě nebylo tak hrozné, aut nebylo tolik, ale se začátkem školního roku to znovu začne."

Tomáš Balnar sice do Ostravy nejezdí každý den, ale i on je situací rozhořčen. „Výstavba jedenáctky je sice skvělá, ale kolony se budou tvořit dál. Takže namísto rychlého dojezdu do Ostravy budeme zase trčet v kolonách. V Praze to ale asi nikoho nezajímá."