Regulovčíka totiž potkáte na křižovatce v případě, že z nějakého důvodu nefunguje světelná signalizace a provoz je nutno řídit ručně.

Opavští dopravní policisté zaznamenávají v soutěži úspěchy. Martin Neděla, který je mimochodem i fotbalovým rozhodčím, letos obhájil své loňské vítězství a stal se znovu nejlepším regulovčíkem v kraji.

Na úvod bychom měli nejspíše objasnit samotný pojem regulovčík. Kdo to tedy je a kdy bývá tato osoba nasazována do dopravy?
Regulovčík řídí dopravu na křižovatkách. Vesměs býváme nasazováni ve dvou případech. Když se provádí technická údržba křižovatky, kdy technické služby nebo správce vypne řízení světelné křižovatky.

A poté se může stát, že je město ucpáno, že nastaly nějaké dopravní komplikace. Takže i tehdy se nechá křižovatka vypnout a provoz nastupují řídit regulovčíci pomocí regulky.

Myslím si, že pokud je dobrý regulovčík, bývají chyby řidičů minimální.

Lze spočítat, jak často se takto na křižovatku dostanete?
Je to čas od času. Tady v Opavě se moc technické kontroly na křižovatkách nedělají, všechno bývá v pořádku a semafory nám běží. Jen někdy se stane, že je bouřka a vypnou se.

Pokud se to stane zrovna v době ranní a odpolední špičky, tak pak nastupujeme my a řídíme provoz.

Předpokládám, že asi nemáte úplně snadnou úlohu. Jací vlastně jsou současní řidiči, rozumí vůbec gestům, které jim ukazujete?
Myslím si, že pokud je dobrý regulovčík, chyby jsou minimální, protože policista dokáže těmi gesty, případně posunkem či píšťalkou řidičům pomoci a upozorní je, že mohou pokračovat v jízdě.

Tím pádem na křižovatce nedochází k problémům. Horší jsou situace, kdy řidiči signály vůbec neznají. Pokud by měl policista každému zvlášť naznačovat, že může jet dál, dostáváme už se do velkých komplikací v průjezdnosti daného místa.

Co tedy patří mezi nejčastější chyby řidičů?
Může to být obecná neznalost a potom také fakt, že někteří jsou více opatrní, v řízení si příliš nevěří a potřebují vidět zcela jednoznačný pokyn, že můžou jet.

Měli by si nastudovat zákon 361 z roku 2000, kde jsou všechny pokyny vysvětleny. Existují ale i další možnosti, kde se s nimi mohou seznámit. Na internetu je řada dopravních pořadů, besed, konají se i mítinky pro veřejnost.

Vy jste v tomto klání velmi úspěšný, tradičně se umisťujete na předních příčkách.
Ano, já si myslím, že pro dopravního policistu je soutěž takovým svátkem. Beru to s humorem, ale samozřejmě i vážně, protože se pečlivě připravuji.

Studuji platné zákonné normy, provádím praktickou přípravu na křižovatce. Součástí je i technika jízdy, zručnosti.

Dokáže vás vůbec ještě něco jako zkušeného regulovčíka překvapit?
Nic mimořádného mě nepřekvapilo. Mám praxi, dokážu reagovat na průjezd záchranných složek i na městskou hromadnou dopravu, v Ostravě se to týká hlavně tramvají.

Také v Opavě se určitě nachází místa, kde je provoz velmi hustý. Které křižovatky patří k těm nejkritičtějším?
Nejproblematičtější je křižovatka ulic Jánská – Praskova a Nádražní okruh a poté ještě Ratibořská – Zámecký okruh a Praskova. Ty jsou velmi frekventované, v době špiček jsou často ucpané a semafory nápor nezvládají.

Martin Neděla Pracuje na Dopravním inspektorátu Opava. Soutěže Regulovčík roku se účastní už deset let, vynechal pouze jediný ročník. V rámci Moravskoslezského kraje vždy skončil na stupních vítězů. Letos, stejně jako loni, skončil na prvním místě a postoupil tak do celorepublikového kola soutěže, které se uskuteční v září.