Zdeněk Stuchlík: Gravitační vlny otevírají okno do vesmíru

/ROZHOVOR/ Když německý fyzik Albert Einstein pracoval v roce 1916 na teorii relativity, zjistil, že by se gravitace mohla projevit i vznikem vln. Nyní, po dlouhých sto letech, byla jejich existence dokázána na detektorech v USA. Na opavské univerzitě funguje mezinárodní tým, který se výzkumem těchto vln zabývá. Jeho vedoucím je právě Zdeněk Stuchlík.

5.11.2016

Zdeněk StuchlíkFoto: Vladimír Meletzký

Pojem Einsteinovy obecné teorie relativity zná ze školy asi každý. Povězte ale, čím je vlastně objev gravitačních vln pro vědu tak senzační?

Je to něco grandiózního. Otevírá se nám tím úplně nové okno do vesmíru a lze od něj očekávat naprosto klíčové věci v astrofyzice. Dojde ovšem i k prohloubení znalostí částicové fyziky. V budoucnu mohou důsledky tohoto objevu pomoci řešit energetické problémy, vznik nových forem látek, materiálů, zkrátka lze čekat, že povedou k obrovskému technologickému pokroku.

Aby gravitační vlna vznikla, určitě se muselo ve vesmíru něco stát. O co tedy šlo?

Gravitační vlna, která byla zachycena, vznikla už strašně dávno splynutím dvou černých děr. Když se díry za silného výbuchu spojily v jednu, byla vyzářena velká energie právě v podobě gravitačních vln. Velmi jednoduše řečeno – srazily se dva objekty, přičemž vznikla gigantická vlna, jejíž energie odpovídá trojnásobku energie odpovídající hmotnosti našeho Slunce.

Jak moc ztratila vlna na intenzitě, než dorazila k nám na Zemi?

Velmi. Zachycení muselo být měřeno
s extrémní přesností.

Takže člověk ji ani neměl šanci pocítit?

Přesně tak. Kdyby se ale třeba naše planeta nacházela ve vzdálenosti jednoho milionu kilometrů od splynutí děr, zlikvidovala by gravitační vlna úplně všechny organismy, nikdo by nepřežil. Vlna by zabila člověka tak, že by mu například odtrhla hlavu.

Ta energie je v pozemských měřítkách nedosažitelná, prostě ji neumíme vyrobit, ani například
v CERN (pozn. autora – Evropská organizace pro jaderný výzkum) na úrovni mikrosvěta.

Dá se říci, jak dlouho k nám gravitační vlna letěla?

Pohybovala se rychlostí světla a letěla
k nám více než jednu miliardu let.

Kdy vědci vlnu poprvé zachytili?

Bylo to loni 14. září, ale ještě dalšího půl roku tento objev vědci ověřovali, až jej nakonec na přelomu února a března letošního roku potvrdili a zveřejnili. A není to první případ, druhá vlna byla zachycena v prosinci a věřím, že budou přicházet další.

Jak si lze takovou černou díru vůbec představit?

Je to objekt, ve kterém dosahuje gravitace extrémních účinků. Černá díra do sebe polapí veškerou možnou hmotu a energii, dovnitř projde cokoli, ven ale nic. Hranice černé díry se nazývá horizont událostí, za něj už nevidíme. Ale doufáme, že tímto objevem se můžeme dozvědět, co se v černé díře odehrává.

Vaše mezinárodní skupina, která gravitační vlny zkoumá tady v Opavě, čítá několik členů. Co přesně děláte?

Zkoumáním gravitačních vln se zabývá především kolega Bobur Toshmatov a náplní naší práce jsou nejrůznější výpočty. Spolupracujeme s vědci z celého světa.

Pro vědce musel být tento objev opravdu stěžejní. Co přesně znamenal pro vás, jako pro astrofyzika?

Když jsem se to dozvěděl, měl jsem nepopsatelnou radost. Je to opravdu něco fantastického, s nádechem mystiky, protože je to přesně sto let, kdy gravitační vlny předpověděl Albert Einstein. Vědcům se teď skutečně naskýtá šance podívat se hluboko do „hrnce", ve kterém pánbůh „vařil" náš vesmír.

Zdeněk Stuchlík byl děkanem Filozoficko-
-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity už
 v letech 1991–1994, poté ještě v období 2001–2007. Pak zastával funkci prorektora pro vědu a výzkum, od roku 2011 je opět děkanem.

Vyučuje teoretickou fyziku a astrofyziku, spolupracuje s univerzitami v Oxfordu, Göteborgu, Bergenu nebo s CERN. Publikuje v nejvýznamnějších vědeckých časopisech, jeho práce dosahují výrazného světového ohlasu. Je rovněž úspěšný fotograf.

Autor: Veronika Bernardová

5.11.2016 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 80 Kč Prodavači smíšeného zboží PRODAVAČ -KA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 80 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Wranová Jana, tel.: 553 697 306, e-mail: wranova@odtempo.cz, Životopis se souhlasem užívání osobních údajů pro pracovněprávní účely zašlete na uvedený e-mail., Praxe v oboru výhodou, do funkce zaučíme, jednorázový příspěvek ve výši 12 000 Kč, pracoviště Bolatice, nástup ihned.. Pracoviště: Tempo, obchodní družstvo - prodejna bolatice, Hlučínská, č.p. 727, 747 23 Bolatice. Informace: Jana Wranová, +420 553 697 306. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební zámečníci 16 500 Kč Stavební zámečníci stavební zámečník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16500 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: KO: Kročková Pavlína, tel.: 724 484 508 - volejte 6:30 - 14:00 hod., e-mail: personal@ostravskestavby.cz., SOU v oboru., Místo výkonu : stavby Ostravských staveb a.s., Měsíční prémie dle kvalitně odvedené práce 0 - 50 %, nástup dle dohody.. Pracoviště: Ostravské stavby a.s. - bolatice, Průmyslová, č.p. 964, 747 23 Bolatice. Informace: Pavlína Kročková, +420 724 484 508. Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 17 000 Kč Manipulační dělníci ve výrobě MANIPULAČNÍ DĚLNÍK, DĚLNICE VE VÝROBĚ - CEREÁLNÍ LINKA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: KO: Jana Kadová, tel.: 553 759 994 - volejte Po - Pá: 6:00 -14:30 hod., e-mail: kadova@semix.cz., Manuální zručnost, dobrý zdravotní stav, spolehlivost, pečlivost., Nabízené výhody: OBĚDY ZDARMA, jednorázový náborový PŘÍSPĚVEK 15 000 Kč*, DOCHÁZKOVÝ BONUS 1000 Kč/měsíčně*, dovolená 20 dní, 3 dny dovolené navíc*. , *při splnění podmínek stanovených zaměstnavatelem,, Možnost nákupu výrobků Semix za zvýhodněné ceny, dotované STRAVENKY, celoroční pitný režim, věrnostní prémie, prémie za odpracované roky a jubilea, příplatky za víkendy, noční směny, prémie dle výkonu, výhodné zaměstnanecké pojištění., Pracovní doba: 12-ti hodinové denní a noční směny, krátký a dlouhý týden. Pracoviště: Otice - Rybníčky, nástup možný ihned.. Pracoviště: Semix pluso, spol. s r.o., Rybníčky, č.p. 338, 747 81 Otice. Informace: Jana Kadová, +420 553 759 994. Výroba - Pomocní pracovníci údržby budov a souvisejících 20 000 Kč Pomocní pracovníci údržby budov a souvisejících prostor ÚDRŽBA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Výhodou řidičský průkaz., Práce s technickou dokumentací.. Pracoviště: Revitex blockhouse s.r.o. - pracoviště hlučín, K Pile, č.p. 581, 748 01 Hlučín. Informace: Iva Třísková, +420 776 255 847.

Ilustrační foto.

Zvrhlík osahával ženě prsa, pak měl onanovat u obchodu

Ilustrační foto.

V Orlové už radiátory hřejí, jinde se začne topit asi zítra

Instruktor Krav Magy Daniel Read Glos: Zaměřujeme se na obranu proti zbraním

Slovní spojení Krav Maga pochází z hebrejštiny a v překladu znamená boj zblízka. Pokud ho ovládáte, je dost pravděpodobné, že si dokážete poradit i s drsnými situacemi přímo na ulici. Například, když vás někdo bude ohrožovat nožem.

Řidič trolejbusu si vzal pasažérku

Nevšední svatební obřad proběhl během uplynulého víkendu v Opavě.

Praděd pod sněhem. Vrchol Jeseníků zbělal jak uprostřed zimy

FOTOGALERIE / Na Pradědu panuje pravá zima. Do úterního rána tam nasněžilo do 10 centimetrů sněhu.

Tomáš Smola: Na šanci jsem si musel počkat

Dostal novou chuť do fotbalu. Opavský útočník Tomáš Smola očividně pookřál. Proti Teplicím vstřelil první gól, započal cestu za třemi body. Na Stínadlech se před lety snažil prosadit, nevyšlo mu to.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.