Zdeněk Stuchlík: Gravitační vlny otevírají okno do vesmíru

/ROZHOVOR/ Když německý fyzik Albert Einstein pracoval v roce 1916 na teorii relativity, zjistil, že by se gravitace mohla projevit i vznikem vln. Nyní, po dlouhých sto letech, byla jejich existence dokázána na detektorech v USA. Na opavské univerzitě funguje mezinárodní tým, který se výzkumem těchto vln zabývá. Jeho vedoucím je právě Zdeněk Stuchlík.

5.11.2016

Zdeněk StuchlíkFoto: Vladimír Meletzký

Pojem Einsteinovy obecné teorie relativity zná ze školy asi každý. Povězte ale, čím je vlastně objev gravitačních vln pro vědu tak senzační?

Je to něco grandiózního. Otevírá se nám tím úplně nové okno do vesmíru a lze od něj očekávat naprosto klíčové věci v astrofyzice. Dojde ovšem i k prohloubení znalostí částicové fyziky. V budoucnu mohou důsledky tohoto objevu pomoci řešit energetické problémy, vznik nových forem látek, materiálů, zkrátka lze čekat, že povedou k obrovskému technologickému pokroku.

Aby gravitační vlna vznikla, určitě se muselo ve vesmíru něco stát. O co tedy šlo?

Gravitační vlna, která byla zachycena, vznikla už strašně dávno splynutím dvou černých děr. Když se díry za silného výbuchu spojily v jednu, byla vyzářena velká energie právě v podobě gravitačních vln. Velmi jednoduše řečeno – srazily se dva objekty, přičemž vznikla gigantická vlna, jejíž energie odpovídá trojnásobku energie odpovídající hmotnosti našeho Slunce.

Jak moc ztratila vlna na intenzitě, než dorazila k nám na Zemi?

Velmi. Zachycení muselo být měřeno
s extrémní přesností.

Takže člověk ji ani neměl šanci pocítit?

Přesně tak. Kdyby se ale třeba naše planeta nacházela ve vzdálenosti jednoho milionu kilometrů od splynutí děr, zlikvidovala by gravitační vlna úplně všechny organismy, nikdo by nepřežil. Vlna by zabila člověka tak, že by mu například odtrhla hlavu.

Ta energie je v pozemských měřítkách nedosažitelná, prostě ji neumíme vyrobit, ani například
v CERN (pozn. autora – Evropská organizace pro jaderný výzkum) na úrovni mikrosvěta.

Dá se říci, jak dlouho k nám gravitační vlna letěla?

Pohybovala se rychlostí světla a letěla
k nám více než jednu miliardu let.

Kdy vědci vlnu poprvé zachytili?

Bylo to loni 14. září, ale ještě dalšího půl roku tento objev vědci ověřovali, až jej nakonec na přelomu února a března letošního roku potvrdili a zveřejnili. A není to první případ, druhá vlna byla zachycena v prosinci a věřím, že budou přicházet další.

Jak si lze takovou černou díru vůbec představit?

Je to objekt, ve kterém dosahuje gravitace extrémních účinků. Černá díra do sebe polapí veškerou možnou hmotu a energii, dovnitř projde cokoli, ven ale nic. Hranice černé díry se nazývá horizont událostí, za něj už nevidíme. Ale doufáme, že tímto objevem se můžeme dozvědět, co se v černé díře odehrává.

Vaše mezinárodní skupina, která gravitační vlny zkoumá tady v Opavě, čítá několik členů. Co přesně děláte?

Zkoumáním gravitačních vln se zabývá především kolega Bobur Toshmatov a náplní naší práce jsou nejrůznější výpočty. Spolupracujeme s vědci z celého světa.

Pro vědce musel být tento objev opravdu stěžejní. Co přesně znamenal pro vás, jako pro astrofyzika?

Když jsem se to dozvěděl, měl jsem nepopsatelnou radost. Je to opravdu něco fantastického, s nádechem mystiky, protože je to přesně sto let, kdy gravitační vlny předpověděl Albert Einstein. Vědcům se teď skutečně naskýtá šance podívat se hluboko do „hrnce", ve kterém pánbůh „vařil" náš vesmír.

Zdeněk Stuchlík byl děkanem Filozoficko-
-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity už
 v letech 1991–1994, poté ještě v období 2001–2007. Pak zastával funkci prorektora pro vědu a výzkum, od roku 2011 je opět děkanem.

Vyučuje teoretickou fyziku a astrofyziku, spolupracuje s univerzitami v Oxfordu, Göteborgu, Bergenu nebo s CERN. Publikuje v nejvýznamnějších vědeckých časopisech, jeho práce dosahují výrazného světového ohlasu. Je rovněž úspěšný fotograf.

Autor: Veronika Bernardová

5.11.2016 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 140 Kč

Zámečníci strojů ZÁMEČNÍK - SVÁŘEČ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 140 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Tůma Miroslav, tel.: 553 608 650 - možno domluvit osobní schůzku, e-mail: miroslav.tuma@ferram.cz., Požadujeme: znalost čtení technické dokumentace a orientace ve výrobní dokumentaci, praktické zkušenosti, samostatnost, zodpovědnost, pečlivost a spolehlivost. , Pracoviště Opava, nástup možný ihned.. Pracoviště: Ferram strojírna, s.r.o. - pracoviště okres opava, Vávrovická, č.p. 275, 747 07 Opava 7. Informace: Miroslav Tůma, +420 606 744 892.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 25 000 Kč

Řídící pracovníci stavebního provozu STAVBYVEDOUCÍ HSV. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Ziegler Petr Ing., tel.: 731 428 558, e-mail: petr.ziegler@femont.cz, po předchozí domluvě možno přijít i na pracoviště., VŠ nebo SŠ vzdělání v oboru, autorizace vítána, praxe v oboru min. 5 let., Práce na území ČR, případně v zahraničí (Slovensko), nástup ihned., Nabízíme stabilní pracovní prostředí a dobrý pracovní kolektiv.. Pracoviště: Femont opava s.r.o., Vávrovická, č.p. 274, 747 73 Vávrovice. Informace: Petr Ziegler, .

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 80 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov POMOCNÝ STAVEBNÍ DĚLNÍK. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 80 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Radomír Pustka, tel. 737 555 678 - volejte pouze PO - PÁ 8:00 - 16:00 hod., Vzdělání nerozhoduje, zaučíme., Nejprve dohoda o provedení práce a poté možná pracovní smlouva, po zaučení mzda 100 Kč/hod., nástup ihned, pracoviště Chuchelná a okolí.. Pracoviště: Radomír pustka, Křížkova, č.p. 289, 747 24 Chuchelná. Informace: Radomír Pustka, +420 737 555 678.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 14 900 Kč

Prodavači potravinářského zboží PRODAVAČ -KA POTRAVINÁŘSKÉHO ZBOŽÍ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Hahnová Věra. Životopisy posílejte e-mailem: hahn@vinohahn.cz., Možnost práce na plný i zkrácený úvazek. Vyučení v oboru a praxe výhodou.. Pracoviště: Hahn trop s.r.o., Zámecká, č.p. 186, 747 31 Velké Hoštice. Informace: Věra Hahnová, .

Ilustrační foto

Ředitel opavského gymnázia získal zaslouženou cenu

Ilustrační foto.
39

Rájem motorkářů v Moravskoslezském kraji je Opavsko

Opilý muž zastavoval dopravu

Jako smyslu zbavený si počínal sedmadvacetiletý muž z Opavy. Před několika dny v odpoledních hodinách totiž „trochu“ přebral s alkoholem a v Pekařské ulici způsoboval problémy s dopravou.

Dolní Benešov: výměna světel vyvolala diskuse o zdraví

Větší bezpečnost, nebo přesvícené ulice? Takové otázky vyvolává nové osvětlení v Dolním Benešově.

AKTUALIZUJEME

Opava nedala Žižkovu šanci

/FOTOGALERIE,3x VIDEO/ Po dvou remízách v řadě brali opavští fotbalisté tři body. Na domácím trávníku porazili Žižkov 3:0. Před téměř čtyř tisícovkami diváků nedali týmu zpod televizního vysílače šanci.

Kamionem najedu do dětí, hrozil mladík z Ostravy. V plánu měl i natočení videa

Mladík z Ostravy po sobě chtěl zanechat spoušť v podobě rozmačkaných lebek. Kamionem najedu do dětí, hrozil na internetu. Vzorem mu byl terorista z Nice a Hepnarová.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.