VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rozporuplná osobnost krnovského architekta

Krnov, Opava /HISTORIE/ - Architekt a uměleckoprůmyslový návrhář Leopold Bauer patří k nejzajímavějším osobnostem našeho regionu.

2.4.2011 1
SDÍLEJ:

Leopold BauerFoto: archiv

Jeho názorový vývoj prošel zajímavým zvratem: zpočátku byl horlivým zastáncem modernismu, od kterého se postupně odkláněl až ke klasicismu a historizujícímu pojetí architektury.

Vídeňská secese

Narodil se 1. září 1872 v Krnově Josefu Bauerovi, majiteli hostince U Bílého koníčka. V té době se město jmenovalo Jägerndorf. Velmi úspěšně vystudoval reálné gymnázium, takže ho rodiče přihlásili ke studiu na Německé průmyslové stavební škole v Brně, kterou dokončil v roce 1891. Stavební praxi získával v Německu.

V dalším studiu pak pokračoval na Akademii výtvarných umění ve Vídni u slavného architekta Otto Wagnera, který se podílel na založení manifestu Vídeňské secese. Právě Wagnera na sebe Bauer upozornil nejen velkou pílí a mimořádným talentem, ale také proto, že některé jeho práce obdržely v různých soutěžích vysoká ocenění.

Profesor proto nabídl tomuto nadanému Slezanovi zaměstnání ve svém ateliéru. Z Wagnerova popudu absolvoval Bauer několik studijních cest do Itálie, Francie a Německa. Na samém začátku dvacátého století patřil Bauer do skupiny umělců sdružujících se kolem zmíněného secesního manifestu.

Jejími členy byli také slavný Gustav Klimt nebo Bauerův spolužák a krajan Joseph Maria Olbrich.

Skvělé stavby

(na fotografii Střelecký dům v Krnově)

S Otto Wagnerem Bauer spolupracoval na projektech stanic vídeňské městské dráhy, přičemž byl ve svých pracích horlivým zastáncem secese. Publikoval také několik moderních teoretických prací o architektonické moderně, přičemž aplikoval Darwinovu teorii přirozeného výběru na architekturu.

Jeho návrhy byly skvělé, ale zůstaly většinou nerealizovány. Věnoval se ovšem také interiérové tvorbě a přejímal radikální modernismus u staveb rozvíjejících anglický halový typ, který uplatnil v soutěžním návrhu na krnovskou radnici, případně u skvělé brněnské vily dr. K. Reissiga, která je označována za první moderní rodinný dům u nás vůbec.

V této bouřlivé části svého života udělal něco – na svou dobu – nepředstavitelného: vystoupil z katolické církve. Nicméně se do jejího lůna v roce 1906 opět navrátil především proto, že to byla podmínka bohatého Bratislavana Gézy Arpáda Szlubka, který mu navrhl adopci. Začal pak psát své příjmení Bauer-Szlubek.

Tímto vypočítavým krokem získal značné finanční prostředky, takže se mohl věnovat výhradně umělecké činnosti. Podle jeho návrhů byla v Krnově postavena budova střelnice, obchodní a živnostenská komora v Opavě, Priessnitzovo sanatorium v Gräfenberku (dnešní Jeseník), přestavěn Wenzelidesův zámek v Linhartovech, přestavěny krnovské vily G. Kandlera a H. Larische.

Leopold Bauer vyučoval od roku 1913 jako nástupce Otto Wagnera na vídeňské technice, ale jako pedagog byl natolik neoblíbený, že po krátkém čase z tohoto místa odešel.

Odklonil se od moderny

Již od roku 1905 se Leopold Bauer začíná odklánět od někdejších vlastních tezí radikálního modernismu, stává se zastáncem umělecké a architektonické kontinuity. Připojuje se spíše k historizujícím proudům. V řadě oblastí však zůstává stále sveřepou a neústupnou osobností, velmi ostře se staví proti tehdejším levicovým tendecím v politice, zejména pak proti sociální demokracii, a začíná přijímat některé názory fašismu.

Nedlouho před svou smrtí 7. října 1938 získal zakázku na projekt stavby říšského kancléřství ve Vídni. V meziválečném období však Leopold Bauer na své rodné Slezsko nezanevřel a v někdejším Československu projektoval jedinečné stavby. V Krnově to byl v roce 1930 Hotel Tiroler, nesoucí dnes jméno Slezský domov.

Podle jeho návrhu byla v roce 1933 postavena krnovská tělocvična.

Největší dílo

Největším dílem je samozřejmě opavský obchodní dům Breda & Weinstein, u kterého spolupracoval s architektem Juliem Lundwallem. Údajně byli ovlivněni pracemi amerických architektů. Obchodní dům Breda byl největší stavbou tohoto typu v Evropě.

Na fasádě má působivé vertikální členění nahoře ukončené lunetovou kordonovou římsou. Jde o jedinečnou a úžasnou stavbu. V Opavě postavil Bauer také kostel svaté Hedviky (na prostřední fotografii), který je pojat jako památník padlým v první světové válce. Gradovaná věž výrazně převyšuje celé okolí.

Kostel však nebyl nikdy dokončen.

Autor: Boleslav Navrátil

2.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

FC Hlučín – FC Odra Petřkovice 2:1
9

MSFL: Hlučín - Petřkovice 2:1

Ilustrační snímek.

Pro třináctiletého cyklistu letěl do Vávrovic vrtulník

Na Opavsku zvítězilo ANO

V opavském okrese se letošní volební účast vyšplhala na 60,11%. Výsledky jednotlivých stran prakticky kopírují ty celorepublikové.

II. LIGA: České Budějovice - Opava 2:1

/3 x VIDEO, FOTOGALERIE/ Přímý souboj o první místo nedopadl pro opavské fotbalisty dobře. Slezané na Střeleckém Ostrově prohráli s domácími Českými Budějovicemi. Hosté znovu doplatili na chyby v defenzivě.  

KOOPERATIVA NBL: Opava - Děčín 87:71

/2 x VIDEO, FOTOGALERIE/ Opavští basketbalisté jedou dál na vítězné vlně. V sobotu večer si v městské víceúčelovce vyšlápli na těžkého soupeře z Děčína. Ve druhé půli svého protivníka jasně přejeli a nakonec si dokráčeli pro zaslouženou výhru v poměru 87:71.

Z nemocnice zbyly jen střípky

Kdysi vyhlášená nemocnice ve Vítkově už řadu let nefunguje. Alespoň ne tedy tak, jak byli lidé zvyklí. Nemocniční oddělení nahradily odborné ambulance či léčebna dlouhodobě nemocných (LDN).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení