Připraven je už téměř i netradiční přepravní prostředek cestovatelů – avia pokřtěná jako Amálka. „Jméno ji dala přítelkyně Světlana, prý musí mít taky jméno," směje se duchovní otec celé akce Jan Vrtěl z Malých Heraltic a dodává: „Na autě jsme udělali téměř celou generálku, nové brzdy, tlumiče, péra, řízení, oleje, filtry a tak dále.

Taky je zabudován diferenciál s uzávěrkou a daná jiná, silnější převodovka, na které se taky udělala generálka, a nejvíc viditelná změna je nejspíš nový nástřik."

Složení výpravy je už kompletní. Kromě zmíněného Honzy jsou to Světlana Běčáková z Frýdlantu nad Ostravicí, Vojta Wertich z Neplachovic, Ivan Luska z Brna, Martin Lampa z Příbora, Petra Klašková ze Slušovic, Barbora Masaříková z Náměšti nad Oslavou, Martin Dušátko z Prahy a Jan Neuwirth z Chotěboře.

Expedici čeká kolem osmi týdnů cesty a zhruba 20 tisíc uražených kilometrů. V plánu je pouť napříč Ukrajinou a Kazachstánem do ruské části pohoří Altaj. Tam mají dobrodruzi v úmyslu sjezd řeky Shavly. Odtamtud už se pojede do Mongolska. Cestou kolem pouště Gobi navštíví cestovatelé hlavní město Ulánbátar a dále se vydají na sever do města Moron, kde se spojí s místním přítelem, který jim pomůže vyřídit patřičná povolení ke vstupu do pohraniční oblasti.

Následně se vydají na řeku Malý Jenisej. Závěrečná část bude směřovat k jezeru Bajkal a pohoří Sajany, odkud se vydají na řeku Kitoj.

Není třeba zdůrazňovat, že nepůjde o procházku růžovou zahradou. V nezkrocené zemi, mnohdy stovky kilometrů vzdáleni od nejbližší civilizace, bez možnosti sehnat pomoc a beze zbraně, budou odkázáni pouze sami na sebe. Přesto se již pomyslného „odražení od břehu" nemohou dočkat. Termín výjezdu byl určen na 2. srpna.

Zbývá dovést do konce posledních pár detailů. „Z organizačních věcí nás čeká vše sladit, protože každý si vzal na starost něco, a tak je teď potřeba to sesynchronizovat. Máme informace lidí, kteří podobnou cestu již uskutečnili. Máme sehnané mapy, včetně našich detailních ‚vojenských' cílových míst, vyřízená potřebná víza a podobně. Podařilo se nám oslovit i nějaké sponzory, ale spíše ve formě jejich produktů.

Takže na financovaní úprav a oprav avie jsem musel nabrat zakázky navíc, tudíž teď makám skoro nonstop," osvětluje na závěr těžkosti spojené s organizací podobného projektu Jan Vrtěl.

O expedici a jejím průběhu vám budeme postupně přinášet informace. Kdo by se chtěl dozvědět více, může mimo jiné navštívit i oficiální stránky výpravy www.asie-avie.cz.