Ne zrovna lichotivě se občané už dlouhá léta vyjadřují o technickém stavu budovy železniční stanice Opava západ. Že jde o pomalu ale jistě chátrající objekt, je patrné už při pohledu z dálky. A čím člověk přichází blíže, tím se ve svém mínění jen utvrzuje.

A není se čemu divit, protože poslední velké rekonstrukce se nádraží dočkalo před více než půl stoletím. Stanice a jeho okolí navíc skýtá „útočiště“ i lidem bez domova. Na opravu nádraží nebyly dlouho peníze a rekonstrukce se stále odkládala.

Naděje svitla v minulém roce, kdy se na veřejnosti objevila informace o tom, že by se s ostudným vzhledem stanice mělo konečně něco začít dít. Tehdy se operovalo s termínem začátku realizace v roce 2019.

S opravou západního nádraží v Opavě se stále počítá, začít může už příští rok.S opravou západního nádraží v Opavě se stále počítá, začít může už příští rok.Autor: Deník / Veronika Bernardová

Rozhodne stát

Jak naše redakce zjistila, záměr opravy západního nádraží je stále aktuální. Vše ale závisí ještě na definitivním rozhodnutí státu, který musí dát stavbě zelenou.

„Realizace je vázána na celkový souhlas Centrální komise Ministerstva dopravy České republiky. V případě pozitivního výsledku je předpoklad zahájení prací v letech 2019 – 2020. Odhadované náklady na rekonstrukci činí 73 milionů korun,“ potvrdila tisková mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.

Náklady půjdou z kapsy Státního fondu dopravní infrastruktury, tedy společnosti, spadající pod ministerstvo dopravy. Jestli vše poběží podle plánu, půjde o kompletní rekonstrukci.

„Spojena bude se zajištěním bezbariérového vstupu a celkovou úpravou veřejně přístupných prostor. Součástí bude i oprava vnitřních instalací a zateplení budovy z důvodu snížení provozních nákladů,“ vyjmenovala Radka Pistoriusová a vzápětí ještě dodala několik postřehů, v jaké fázi se opravy západního nádraží nyní nacházejí:

„Probíhá zpracování záměru projektu a dokumentace pro stavební povolení. Jedná se s územním odborem opavské policie a zástupci města Opavy o možnosti využívání části nebytových prostor a suterénu objektu policií.“

Provoz zahájilo západní nádraží, tehdy pod názvem Opava – Centrální nádraží, v roce 1872, kdy začala fungovat trať z Opavy do Krnova. Roku 1895 pak došlo k propojení západního nádraží se stanicí Opava východ.

Avšak zatímco východní nádraží prošlo v letech 2004 – 2007 kompletní rekonstrukcí s obnovou původní výzdoby vestibulu, je zařazeno na seznam českých kulturních památek a v roce 2012 dokonce vyhrálo celostátní anketu Nejkrásnější nádraží, osud jeho „západního kolegy“ zatím zůstává v jeho stínu.