„Divoké parkování automobilů na našem pozemku u transformátoru i v jeho okolí jsme opakovaně řešili, nakonec jsme zareagovali a učinili opatření,“ říká Eva Jouklová, mluvčí státního podniku Lesy ČR.

Návštěvníci beskydské královny na oblíbeném výchozím bodu výletů nenechávají svá vozidla od druhého pátku v červenci.

U transformátoru, kolem nějž vede červená turistická značka, což je mimochodem nejoblíbenější cesta na „Lysou“, brání parkování balvany. Už dole v Ostravici je ostatně značka, že nahoru mohou kromě dopravní obsluhy a majitelů pozemků (i jejich hostů) jen ti s písemným svolením od Lesů ČR. Na což donedávna skoro všichni kašlou.

„Byl jsem se podívat, odkud vyrazím v sobotu ráno do služby. I já mám smůlu,“ nechává se slyšet šofér SUV, za jehož čelním sklem má cedulku, že patří k horským záchranářům. Balvany se objevují na „manipulačních plochách“ lesáků, jež bez jejich odstranění asi těžko najdou využití. Navezeny jsou i na jiná k parkování užívaná místa.

Opatření lesáků proti parkování u transformátoru nad Ostravicí a v jeho okolí.Opatření lesáků proti parkování u transformátoru nad Ostravicí a v jeho okolí.Zdroj: Deník/Radek Luksza

Tři stání, na výjimku, zůstávají u transformátoru pro provozovatele Opičárny. „Samozřejmě, že tu parkovali klienti. Někteří jsou prostě pohodlnější, jiní mají malé děti, kočárky,“ uvádějí v tomto lanovém bludišti. S tím, že nové opatření se jich patrně dotkne. Z obce (415 metrů nad mořem) to jsou k trafostanici (550 m.n.m.) bezmála dva kilometry.

„Lidé jsou pochopitelně naštvaní, ale tohle je čistě záležitost lesů!“ vzkazuje k balvanům, výstražným páskám i dalším zákazům stání na stromech či sloupech Pavlína Stankayová, starostka Ostravice. Jejíž radnice se netají plánem provozovat „záchytné parkoviště“ u transformátoru ve své režii (jednání o pronájmu od Lesů ČR není úspěšné).

Starostka také vyvrací šířící se zvěsti, že zamezení parkování prý má odrazovat lidi od návštěvy Beskyd. „Naopak, my s tím nejsme smířeni a věříme, že kameny a značky nejsou definitivní, kdykoliv se dají odstranit,“ tvrdí Stankayová. A doplňuje, že v Ostravici řeší se železničáři projekt na stání pro přibližně sto aut mezi nádražím a mostem.