Autoparky některých nemocnic v České republice se v nedávných dnech staly středem zájmů médií. Důvodem byla opotřebovanost jejich sanitek a nadnesená otázka, zda pro pacienta není nebezpečnější jezdit těmito zastaralými a opotřebovanými vozidly než se dopravit do špitálu po vlastní ose. Rozhodli jsme se podívat, jak jsme na tom v tomto ohledu na Opavsku, respektive u zdejšího hlavního a největšího zařízení, jímž je Slezská nemocnice.
Ta tedy užívá v současnosti 21 sanitních vozidel. Z toho patnáct funguje v Opavě a šest ve Vítkově. Nejstarší jsou tři vozy, které vyjely z výrobní linky už před více než patnácti lety, a to roku 1997. Trojici „metuzalémů" nemocničního autoparku tvoří dva Volkswageny Transporter doplněné jedním Mercedesem Benz. Posledně jmenovaný má na kontě 342 968 ujetých kilometrů. Jeden z volkswagenů pak 410 814 a druhý dokonce 833 020 kilometrů.
Dohromady neuvěřitelná vzdálenost dosahující bezmála 1,6 milionu kilometrů.
Paradoxem je, že se tyto starší sanity zase až tak moc od nových neliší a nejsou skoro o nic horší. „Sedačky jsou typově stejné jak ve starších vozech, tak v nových. Snad jen Volkswageny T5 mají lepší topení a výhodou nových vozů je i klimatizace, která se jistě uplatní zejména v letním období," konstatuje mluvčí Slezské nemocnice Daniel Svoboda.
Mnoho nevýhod tak starší typy sanit oproti moderním nemají. Přesto jsou ve Slezské nemocnici odhodláni pro pohodlí a bezpečnost pacientů svůj autopark nadále modernizovat. „V posledních třech letech byla zakoupena pouze jedna nová sanita, a to vloni v říjnu, nicméně v investičních plánech máme každý rok nejméně jeden nový sanitní vůz," potvrzuje na závěr Daniel Svoboda.