S hledáním pomoci pak končívají v poradnách Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje. Prodejci některých předváděcích firem mívají metody, které si se způsoby středověkých loupeživých rytířů moc nezadají. Podle předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje Marcely Reichelové patří k takovým problematickým společnostem především dvě - Beck Czech a Senior.

První z nich, Beck Czech, účtuje klientům při odstoupení od smlouvy „přiměřené náklady na dopravu technika". Tuto údajnou náhradu stanovuje ve výši několika tisíc korun. Druhá společnost, Senior, kromě prodeje uzavírá na předváděčkách také dlouhodobou smlouvu o opravě a údržbě věcí. Mezi nově zakoupené věci však často nenápadně zařadí i některý ze starších spotřebičů v bytě. Pokud si toho zákazník nevšimne, je v pasti.

Sdružení na obranu spotřebitelů Moravskoslezského kraje takové praktiky tolerovat nemíní. Obě firmy už písemně vyzvalo k tomu, aby se vůči spotřebitelům přestaly chovat protiprávně. Pokud s tímto zatím mírným řešením neuspěje, podá na jejich klamavé obchodní praktiky už oficiální stížnost České obchodní inspekci.

Senioři jsou pro obchodní dravce bez svědomí velmi snadnou kořistí. Na jejich ochranu přichází právě před Vánocemi se svou troškou do mlýna také statutární město Opava. Pod záštitou náměstka primátora Daniela Žídka a Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje pořádá v pondělí 3. prosince od 10 hodin v Sále purkmistrů Obecního domu pro zájemce z řad seniorů besedu s názvem Ochrana seniorů při předváděcích akcích a podomním prodeji.

Přijít by už ve vlastním zájmu mělo co nejvíce lidí právě z této věkové kategorie.

Nejčastější triky prodejců
• Zdánlivě výhodná lákavá nezávazná nabídka
• Dárky jen za účast
• Přijedeme pro vás a zase vás přivezeme
• Výlet zdarma, pojeďte s přáteli

Psychologické tlaky při akcích
• Jede se daleko od domova, na neznámé místo, nelze se vrátit
• Uzamčené předváděcí místnosti nemožnost odejít
• Prezentace jsou dlouhé, unavení lidé ztrácejí pozornost
• Opakování výhodnosti nabídky, neustálý tlak koupit
• Intenzivní přesvědčování, že to určitě potřebujete
• Hlasitý nátlak, urážky, verbální útoky na čest
• Vyhrožování (buď koupíte, nebo…)

Triky se smlouvami
• Nejasné, nepřehledné nebo nesrozumitelné texty
• Skryté klauzule, malá písmena
• Málo času na přečtení (rychle, rychle…)
• Výzvy typu: Klidně podepište, snad nám věříte…

Triky při reklamaci nebo odstoupení od smlouvy
• Zdržování a nereagování je jen 14 dní na odstoupení
• Výmluvy typu musíte přijet osobně (většina firem působí daleko od svého sídla)
• Sliby pošleme tam našeho člověka, ale nikdo nedorazí (vyprší tak lhůta)
• Nezákonný nátlak a vyhrožování (právníci, soudy, exekutoři)