Rovnou dva nové semafory brzy začnou využívat v Litultovicích. Místní mívali problém se dostat z jedné strany frekventované silnice I/46 spojující Opavu s Olomoucí na druhou, to se má nyní změnit.

„Před nedávnem jsme začali realizovat rekonstrukci chodníků podél hlavní komunikace. Abychom na tento projekt financovaný Integrovaným regionálním operačním programem obdrželi dotaci, musely být zajištěny všechny bezpečnostní prvky. Pokud je cesta širší než osm metrů, musí být přechod opatřen semaforem,“ vysvětloval litultovický starosta Jan Birgus, proč mají v obci nedaleko místního zámku, který zároveň slouží i jako úřad městysu, nové světelné zařízení.

Vzápětí ještě dodal: „Uvažovalo se i druhé variantě, a sice umístění ostrůvku. To nám ale Ředitelství silnic a dálnic zamítlo. Cesta je sice širší než osm metrů, ale zase ne o tolik. Problém by tak nastal třeba v momentu, kdyby tudy měl projet pluh.“

Litultovický semafor je klasický, takzvaný chodecký, nikoliv zpomalovací. Druhý typ využívá třeba několik vesnic na Prajzské. Pokud do obce vjedete rychleji než povolenou padesátkou, na semaforu se zapne červená.

„Zatím na něm problikává oranžová. Ještě totiž není v provozu. To se změní až po kolaudaci celé stavby. Firma by nám ji měla předat do půlky listopadu. Zkolaudovat by se pak mohla v následujících dnech. Zatím to je ale pouze odhad, může se to změnit. Druhý semafor bude fungovat nedaleko místní autobusové zastávky,“ komentoval Jan Birgus a na závěr ještě doplnil: „Tato zařízení významně zvýší bezpečnost v Litultovicích. Máme zde totiž velké množství slepců a vozíčkářů, kteří by při přecházení hlavní komunikace mohli mít potíže.“

Zhruba dva týdny je v provozu také semafor ve Velkých Hošticích. Využilo se toho, že obec v loňském roce vyhrála krajské kolo soutěže Vesnice roku.

„Dostali jsme možnost, abychom u nás zrealizovali nějakou akci za milion korun. Vzhledem k tomu, že jsme už měli rozjednaný semafor, chtěli jsme dotaci uplatnit právě tímto směrem. Semafor vyšel celkem na 1 200 000 korun. Zbytek nákladů jsme pokryli z vlastního rozpočtu,“ uvedl velkohoštický starosta Alfons Pospiech. Momentálně se ještě dolaďují detaily, ale Velké Hoštice tento bezpečnostní prvek potřebovaly jako sůl. V ranní nebo odpolední dopravní špičce bylo přecházení hlavní cesty velmi problematické.

„Za den tudy projede okolo 11 tisíc vozidel. Ráno mezi 6. až 8. hodinou a odpoledne od 14. do 16. hodiny byl problém odbočit z vedlejší na hlavní a přechod střežil vyškolený strážce, což byl obecní pracovník, který převáděl z jedné strany na druhou. Jeho činnost nově zastává semafor,“ uzavřel.