Pro většinu místních řidičů se jedná o dosud nesplněné přání. Když se chce člověk dostat autem ve směru od Malých Hoštic na cestu do Krnova, musí v současnosti projet prakticky celou Opavou. Právě to má změnit severní obchvat, který povede stranou města od Kauflandu v Kateřinkách kolem Stříbrného jezera přes Vávrovice na krnovskou výpadovku.

Kromě ušetřeného času řidičů to bude pochopitelně znamenat i velkou úlevu přetížené dopravní situaci ve slezské metropoli. Nemluvě o přínosu pro znečištěné ovzduší.

Přestože je projekt připraven již dlouho, samotná výstavba severního obchvatu uvízla na mrtvém bodě a vše se protahovalo. Jedním z důvodů bylo, že se nedařilo zajistit veškeré potřebné pozemky. Nic nenapovídalo tomu, že se budování nové dopravní tepny hned tak rozjede. V minulých dnech se ale začalo v místech nedaleko zmiňované prodejny Kaufland horečnatě pracovat, objevily se bagry a začaly vrstvit vysoké kupy hlíny.

Lidé z okolí si toho okamžitě všimli a začali být zvědaví, jestli nenadešel Den D. „Vypadá to, že se rozjela stavba severního obchvatu města. Pro Opavu a vlastně obyvatele celého našeho regionu je to jistě velice důležité. Bohužel, nikde se o ní nic nepíše," postěžoval si kupříkladu jeden z našich čtenářů, jehož jméno je redakci známo, ale na jeho žádost jej neuvádí.

Pravda je taková, že zdejší „mumraj" skutečně souvisí s plánovaným obchvatem. „Nejedná se ale zatím o jeho realizaci. Na místě nyní teprve probíhá archeologický záchranný výzkum, který tu potrvá asi rok," uvádí Dana Šoltysová zabývající se na Ředitelství silnic a dálnic investicemi.

Ihned po ukončení archeologického výzkumu už ale nastane chvíle, kdy se vyhlásí výběrové řízení na zhotovitele stavby a práce budou moci začít. O nákladech na realizaci je podle ní zatím předběžné hovořit. Nicméně tomu, aby mohl obchvat již co nejdříve stát, údajně nic nebrání v cestě. Všechny zádrhely se již povedlo vyřešit.

„Projekt je z devadesáti procent připraven. Vlastníme všechny potřebné pozemky i stavební povolení," potvrzuje Dana Šoltysová. Pokud vše půjde podle pánu, na obchvatu by se tak mohlo začít dělat už v letech 2014/2015.

Pro zajímavost doplňme, že kromě archeologického průzkumu po celé trase plánované cesty zde musel být v loňském roce uskutečněn i povinný výzkum pyrotechnický. Jak totiž známo, náš region je doslova oset pozůstatky nevybuchlé pyrotechniky pocházející z druhé světové války.

„Pyrotechnický průzkum musí proběhnout vždy. Munice se tady nachází skoro všude," osvětluje Rudolf Klapetek z odboru dopravy opavského magistrátu, proč dochází v rámci jediné stavby k tolika nutným a zdlouhavým procedurám.