Výše měsíčního kapesného většinou nepřesahuje u dětí žijících v tomto kraji pět set korun. Nejčastěji přitom žáci dostávají od svých rodičů kolem dvou stovek. Celá třetina z nich ale žije bez vlastních finančních prostředků. Vyplynulo to aspoň z průzkumu, který Deník provedl mezi dětmi ve věku 6 až 15 let. „Dítě by kapesné dostávat mělo, aby se naučilo hospodařit s penězi,“ myslí si dětská psycholožka Ludmila Mrkvicová. Jeho výše by pak podle ní měla být závislá na věku dítěte. „Záleží na rodičích, aby dokázali dítě naučit, že v životě také platí, že je něco za něco,“ dodala Mrkvicová.

A za co vlastně školáci získané peníze nejčastěji utrácejí? Častokrát za nic. Třetina z těch, kteří nějaký ten příjem od rodičů mají, si totiž peníze schovává doma do prasátka. Kdo ale nespoří, utrácí za jídlo, dárky či oblečení. Jen minimum z oslovených žáků se přiznalo k nakupování alkoholu a cigaret. Kladný vztah k těmto společností tolerovaným drogám měli především školáci na Bruntálsku.

Co s milionem? Dáme ho charitě

Skromnost dětí se projevovala zejména v dalších odpovědích. „Kdybych vyhrál milion korun, dal bych ho rodičům,“ vyjádřil se žák druhého stupně jedné z havířovských základních škol. Stejně jako on by se zachovaly i další děti napříč celým krajem. Přály by si totiž, aby si jejich rodiče pořídili nové bydlení nebo s nimi jeli na dovolenou. Jen málo z nich by si za případnou vyhranou sumu pořídilo něco jen pro sebe. K oněm výjimkám patřil například klučina z Opavy, který by si koupil vůz Ferrari. Malá dívka z Nového Jičína byla méně náročná. „Koupila bych si domeček pro panenky,“ řekla. Nejedno dítě ale také projevilo skony k dobročinnosti. Peníze by dle svých slov darovali na psí útulky či chudým lidem. „Asi bych myslela (aspoň trochu) na dětské domovy,“ uvedla žákyně druhého stupně jedné z ostravských základek.

I láska může být pro děti bohatstvím

„Vybudovat harmonickou rodinu a získat dobrou práci, která by mě bavila.“ To představuje pojem bohatství pro postarší školačku z Bruntálu. I pro další děti má největší význam rodina, ale i zdraví a kamarádi. Bohatství rovná se peníze ale přece jen také patřilo k častým spojením v odpovědích školáků. Někteří toužili po luxusních domech s bazény a tenisovými kurty, pro jiné by byla dobrá každá koruna. „Bohatství je pro mě to, když mi dá mamka na pouť tisíc korun,“ sdělila žákyně prvního stupně z Novojičínska.

Její starší spolužačka, která se v průzkumu Deníku mimo jiné svěřila s tím, že je lesbička, pak na otázku „Co je pro tebe bohatství?“ odpověděla jednoduše: „Láska.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kouzelné odpovědi aneb Co je pro mě bohatství

Auto celé ze zlata – žák 1. stupně ZŠ, Opava

Velmi užitečná věc – žákyně 2. stupně ZŠ, Ostrava

Že mi dá mamka na pouť tisíc korun – žákyně 1. stupně ZŠ, Nový Jičín

Každá koruna – žákyně 2. stupně ZŠ, Bruntál

Mít peníze a nechodit do školy – žák 1. stupně ZŠ, Frýdek-Místek

Pouhá představa – žákyně 1. stupně ZŠ, Karviná

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kouzelné odpovědi aneb Co bych dělal(-a) svyhraným milionem

Opravila bych cestu vnaší vesnici a technicky zmodernizovala školu – žákyně 2. stupně ZŠ, Opava

Jel bych do Afriky na slony – žák 1. stupně ZŠ, Ostrava

Koupila bych si domeček pro panenky – žákyně 1. stupně ZŠ, Nový Jičín

Schoval bych si ho pod postel – žák 1. stupně ZŠ, Bruntál

Koupila bych si plyšovou myšku a jela srodiči na dovolenou – žákyně 1. stupně ZŠ, Havířov

Dala bych to mamce na dluhy – žákyně 1. stupně ZŠ, Karviná