„Ve čtvrtek 23. června mi sdělil, že od září končím a nabídl mi dvě možnosti. V první výpověď dohodou přijmu a budu mít možnost v opavském divadle v budoucnu hostovat, pokud ji nepřijmu, budu vyhozený, protože se mnou není spokojený,“ uvádí Vojtěch Spurný. Dobrovolný odchod odmítl a připomíná, že ho ředitel nedávno za uvedení sborového koncertu naopak pochválil.

„Navíc jsem se od něj dozvěděl, že se nabídka operních titulů pro novou sezónu musí být předělaná, přestože ji už na jaře schválil a byl s ní spokojený. Proto mne sdělení, že se mne chce zbavit, hodně překvapilo. Dramaturgický plán divadla na příští sezónu stále ještě není vyvěšený, což je velmi nestandardní,“ konstatuje Vojtěch Spurný.

Povodně v roce 1997 v Opavě.
Střípky z povodní Opava: rabování ve velkém, překupníci, záhadná smrt seniorky

„Pan Spurný zatím žádnou výpověď nedostal. Bylo mu pouze oznámeno, že máme v úmyslu udělat změnu na pozici šéfa opery. Nad časovým rámcem této změny jsme byli připraveni vést diskuzi, abychom došli k vyváženému rozhodnutí, které bude přijatelné pro obě strany a bude co nejlépe zohledňovat zájmy divadla. Důvodů je mnoho. Od závažných manažerských pochybení a selhání v interních komunikacích, neřešení jemu svěřených úkolů v očekávaném časovém horizontu přes nepochopení priorit kamenného divadla při přípravě dramaturgie až po dirigentské excesy. Naposledy to bylo nekoncepční umělecké uchopení jedné z oper v naprosto zcestném tempovém a výrazovém pojetí. Výhrady se v některých případech týkají i jeho dirigování,“ uvádí ředitel divadla Aleš Kománek některé své důvody. Konstatuje, že šéf opery zadal v rozporu se zájmy divadla údajně nad rámec svých pravomocí externí práce na přípravě budoucí inscenace, které nebyly vedením schváleny. „Na mou žádost, aby se ujal nastudování scénického provedení barokního oratoria Mesiáš od G.F. Händela, které máme na programu v říjnu, reagoval sdělením, že v tom termínu nemá čas, neboť hostuje jinde. K práci pana Spurného mají řadu výhrad koncertní mistři a přední hráči orchestru i členové sboru a drtivá většina sólistů našeho operního souboru včetně vedoucí hudební přípravy,“ dodává ředitel Kománek v závěru svého vysvětlení.

Povodně, 7. července 1997, Opava.
Povodeň 1997 v Opavě, podívejte se po čtvrt století na exkluzivní fotogalerii

Na ředitelský post opavského divadla nastoupil Aleš Kománek po konkurzu letos v lednu a odmítl informace, které se mezi diváky rychle rozšířily v tom smyslu, že má zlikvidovat operu. Na svolané tiskovce to médiím popřel.

„Opera je finančně velmi nákladný, ale pro Opavu důležitý soubor. Její existence včetně existence muzea a Slezské univerzity výrazně podporuje kulturní význam města. Považuji operu za velmi důležitou složku, na kterou jsou Opavané právem hrdí,“ konstatoval při zmíněném setkání s médii. Současně však upozornil, že udržet ji bude možné jen s nalezením nutných finančních úspor, ke kterým se veřejně zavázal. Nebude to úkol lehký. Není žádným tajemstvím, že hovořit nyní ve Slezském divadle o penězích je stejné jako mluvit o provazu v domě oběšence.