V divadle vládne dusná atmosféra. „Ředitel Karel Drgáč se k zaměstnancům chová v rozporu se všemi zásadami slušného i profesního chování. Činoherce nazývá tupci z činohry a operní pěvce zase tupci z opery," říká mezosopranistka a držitelka Ceny diváka za loňskou sezonu Ilona Tichá, která už dala výpověď.

Dohodnutý a zčásti už zaplacený repertoár letošní sezony dostává trhliny. Pro diváky byla jedním z největších taháků Carmen, které se nedočkají a očekávané jsou i další změny. Padáka už dostala Ženitba a namále měl Limonádový Joe, který podle názoru ředitele Drgáče i pověřeného šéfa činohry Černína nebude diváky zajímat.

Facky od nich schytává i stále vyprodaný Mrazík, kterému dávají nálepku „komunistický přežitek", podúrovňový pro opavské divadlo, třebaže v Ostravě se tento kus drží v repertoáru už několik sezon.

Divadelníci hledají pomoc u zřizovatele i u diváků. Nově založili facebookovou komunitu s názvem „Slezské divadlo - dalších 210 let". Divadlo teď hospodaří víc než velkoryse, ale město, jinak obracející každou korunu dvakrát, to zjevně nepálí. Vyloučené nejsou ani žaloby.

„Od minulého vedení jsem měla uzavřenou smlouvu na titulní postavu Carmen a od června jsem ji studovala ve francouzštině. Dodnes nevím, jestli bude titul v příští sezoně nasazen a jestli v něm budu vystupovat. Vedení divadla mi nesdělilo, jestli mi ušlý zisk, na který mám právní nárok, vůbec uhradí ani to, jestli budu po skončení pracovního poměru dohrávat tituly, ve kterých jsem obsazena," konstatuje sólistka Ilona Tichá.

Primátor chce situaci prošetřit

Od zaměstnanců divadla, divadelního odboru i od prezidenta orchestrálních odborů dostali radní i primátor dopisy upozorňující na současný kritický stav i na chování jeho vedení. Primátor Martin Víteček (ANO 2011) se chce situací podrobně zabývat.

„Očekávali jsme, že jeho nástupem může dojít i k nepopulárním krokům. Změna ředitele divadla byla uskutečněna s nejlepším vědomím a svědomím. Jako primátor města Opavy zásadně odmítám reagovat na anonymní oznámení a odmítám diskutovat o problému přes média.

Karel Drgáč dostal zadání, jehož kontrolou jsem pověřil příslušného náměstka. Vnímám nicméně situaci jako vyhrocenou a hodlám se jí nadále pečlivě zabývat," říká ve svém prohlášení Víteček.

„Pokud se potvrdí, že ředitel Karel Drgáč není kompetentní vést divadlo a splnit zadání, bude ze své pozice odvolán a na pozici ředitele divadla bude vypsáno nové výběrové řízení. Takový slib mohu nyní veřejně deklarovat. Vyzývám tímto všechny strany ke klidu. Rozhořčené divadelníky k tomu, aby své argumenty podepřeli odpovídajícími důkazy a místo médií je adresovali přímo mně," dodal Martin Víteček.

Osobou Karla Drgáče na ředitelském postu si nejsou jisti někteří zastupitelé.

„Nerad bych přímo soudil vhodnost pana Karla Drgáče na postu ředitele Slezského divadla v Opavě, bohužel jeho egocentrický a teatrální výstup na zastupitelstvu snad v lepším případě poukazuje na jeho umělecký temperament, než že by byl schopen prosadit své vize bez odporu zaměstnanců divadla a širší divadelní veřejnosti," míní zastupitel Radim Křupala (ČSSD).

POZNÁMKA Jitky Hruškové: Některé věci se dělat nemají

Ve válkách Múzy mlčí a ve Slezském divadle jedna taková probíhá a spolehlivě ničí každý zárodek tvůrčího elánu. Nové vedení se tam chová jako na dobytém území, kde někteří pracovníci dobrovolně prchají, jiní čelí hrozbám výpovědí a další se děsí dnů příštích.

Žádný z nich nemá zapotřebí poslouchat od svých nadřízených neustále urážky typu: Tupci z opery, tupci z činohry.lenoši nebo opavská šmíra. Takové manýry patří do jiného, poněkud nižšího prostředí.

Občas je to k nevíře, ale feudalismus v našich končinách skutečně už nějaký ten pátek nemáme. Zejména když poslední Traviata v Drgáčově režii musela být předčasně stažená z repertoáru, protože jeho vizi diváci odmítli.

Je trapné sledovat, jak ředitel divadla na veřejnosti v hujerovském stylu servilně chvátá předat nadřízeným „švestičky ze své zahrádky". Primátorovu náměstkovi Daliboru Halátkovi daly radní sudičky do vínku starost o divadlo. Dotyčný se ani trochu netají tím, že ho absolutně nezajímá a tak předvádí zajímavou slovní ekvilibristiku.

Nejprve se dušuje, že změnu vedení nechtěl, vzápětí na bývalém řediteli nenechá suchou nit a nakonec přizná, že jmenování ředitele Drgáče do funkce byl vědomý risk Radní ho prý podstoupili raději, než by dál trnuli hrůzou, co herci na jevišti zase vyvedou.

Diváci na rozdíl od něj do divadla chodí a proto vědí, že herci na jevišti vyvádějí jen to, co jim přikazuje scénář a režisér. Změna programu je zase podraz na diváky. Předplatili si tituly, které je zaujaly a fakt, že například atraktivní operu Carmen neuvidí, je právem vytáčí.