Již před dvěma lety přitom plynulou průjezdnost měly zajistit nové semafory se smart softwarem. Doprava však stále drhne, a kdy bude systém bez problémů fungovat, si zástupci vedení města raději ani netroufají predikovat.

Problémem je napojení nových technologií na současný systém řízení dopravy v Opavě. Zhotovitel projektu, společnost AŽD Praha, se na něm nedohodl s jeho provozovatelem, firmou Patriot. Opava s ročním zpožděním a výhradám navzdory dílo převzala a od té doby řeší odstranění závad. Provoz v ulicích se zatím dál komplikuje.

Milan Bátor s Lucií Deutsch a Jurou Bosákem na koncertě Pocta Karlu Krylovi. Foto: Viktor Karvanszki
VIDEO: V opavském Kupé se vzpomínalo na Karla Kryla: Lidé zpívali a tleskali

„Dva systémy, jak ten stávající, tak nový, spolu musí komunikovat, což se nedaří. Když dnes soutěžíte novou zakázku, tak musíte mít systémy otevřené tak, aby se do toho softwarově každý pomocí přechodových můstků dostal. V minulosti to tak nebylo. Spolupráce mezi společnostmi AŽD a Patriotem nezafungovala,“ řekl primátor Opavy Tomáš Navrátil na jednání zastupitelů poté, kdy opozice o nefungující telematice živě diskutovala.

„Objektivně ale musím říct, že za dvacet let provozování semaforů společností Patriot nemáme žádná relevantní data, abychom mohli nastavit plány průjezdnosti a podobně. Je to know-how společnosti Patriot, které nám nechce postoupit,“ pokračoval dále Navrátil s tím, že AŽD si musí všechny hodnoty sama nastavit.

Výstavba koridorů v SNO úspěšně pokračuje.
FOTOGALERIE: Opava. Takto vypadá stavba koridorů ve Slezské nemocnici

V Opavě řízení dopravy pracuje s technologií Cross Zlín, jejímž dodavatelem je i firma Patriot. „Cross Zlín byl jedním z účastníků výběrového řízení,“ sdělil náměstek primátora Vladimír Schreier. Firma AŽD, která konkurz vyhrála, na zakázce spolupracuje se společností Yunex Traffic, dříve Siemens.