Pět let mají obce a města na Opavsku, aby zásadně snížily množství polétavého prachu vypouštěného do ovzduší. Emisní limity stanovil Program zlepšování kvality ovzduší vydaný Ministerstvem životního prostředí.

Snížení na šedesát procent současných hodnot emisí z dopravy by se mělo do roku 2020 dosáhnout v Opavě, Kravařích a Vítkově. V případě Hlučína a Hradce nad Moravicí se jedná o snížení na sedmdesát procent stávajících hodnot.

Podle vedoucího opavského oddělení ochrany ovzduší a nakládání s odpady Alberta Červeně ovlivňuje kvalitu ovzduší v regionu vedle dopravy také průmysl přilehlé ostravsko-karvinské oblasti, zdroje ze sousedního Polska a topeniště v domácnostech.

Zmírnění znečištění pocházejícího z dopravy vidí v zavedení nízkoemisních zón, ve kterých je omezen přístup automobilům na základě výše jejich emisí. Musí tak být zřízeny objízdné trasy.

„S vyvedením dopravy ven počítá také nový Plán udržitelné městské mobility," poznamenal Červeň. Dle plánu by měly být obchvaty Opavy dostavěny do roku 2020, západní část severního obchvatu do roku 2025.

Ve Vítkově objízdná trasa chybí, proto podle vedoucí odboru životního prostředí Hany Markové není stanovení nízkoemisní zóny pro město aktuální. To se vydalo cestou cílené výsadby ochranné zeleně. „K programu zlepšení kvality ovzduší předběžně plánujeme vysadit protiprašnou izolační zeleň a zvýšit intenzitu čištění komunikací, včetně pořízení potřebné techniky na úseku služeb," uvedla Marková.

V Hlučíně si nový zametací vůz pořídili loni. „Pravidelné zametání komunikací prašnost ve městě snížilo, občany však stále obtěžuje," řekla vedoucí odboru životního prostředí hlučínské radnice Soňa Prášková. Největší podíl emisí z dopravy pochází ze silnice I/56.

Frekventovaná komunikace první třídy Hlučínem prochází a město ve spolupráci s dalšími obcemi usiluje o výstavbu obchvatu. Dotaci by chtěli získat z Evropské unie.

Plánovaným krokem města je budování dalších cyklostezek. „Jejich síť by mohla přispět k tomu, aby lidé na kratší vzdálenosti volili k přepravě spíše ekologické a levnější kolo než osobní automobil," uvedla Prášková.

Radní v současnosti řeší, které z navrhovaných tras cyklostezek začít budovat nejdříve. Podle Práškové jsou limity znečištění v Hlučíně překračovány ze dvou třetin hlavně v důsledku dálkových přenosů zejména z Polska a ostravské aglomerace. Nepředpokládá tak, že konkrétní opatření realizovaná ve městě významně změní situaci.

Barbora Halbová