Akce odstartovala přibližně v 10 hodin a ani ne po padesáti minutách už mohli montéři a jeřábník pomalu, ale jistě balit. Génius byl pomaličku vytažen nahoru a poté ukotven na kopuli.

„Nahoru to šlo normálně. Musí se dát pozor, aby se socha nehoupala. Potom se spustí asi deset centimetrů nad místo usazení a nahoře mi prostřednictvím vysílačky říkají, kde to mám posunout. Nešlo o nic náročného," komentoval zkušený jeřábník Jiří Drozd, který se této práci věnuje již téměř čtyřicet let a sochu na osmatřicetimetrovém rameni jeřábu vytahoval na střechu.

S restaurováním postavy okřídleného Génia držícího v jedné ruce pochodeň a ve druhé pozlacenou ratolest nešlo otálet. Statika celé sochy nebyla úplně ideální a pro kolemjdoucí znamenala jisté nebezpečí. „Existovalo určité riziko, že by se mohla zřítit. Bylo vhodné provést sanaci nyní, dříve než se něco stane," vysvětloval ředitel Slezského zemského muzea Antonín Šimčík a ještě se několika větami zmínil o tom, kým a kde byl Génius restaurován.

„Restaurování se uskutečnilo v renomovaném ateliéru pana Housky, který se nachází kousek za Prahou. Socha prošla celkovou konzervací a restaurováním poškozených dílů," pokročil dále ředitel muzea s tím, že cena celé restaurace byla v normě. „Cena odpovídá provedenému zásahu. Nic mimořádného," dodal.

Slezské zemské muzeum si prošlo náročnou a rozsáhlou rekonstrukcí. Dalo by se říci, že návrat Génia na kopuli je takovou malou generálkou před znovuotevřením historické výstavní budovy, které je na programu ve čtvrtek 17. května.

„Umístění Génia zpět je mimořádným okamžikem. Jedná se o symbolické završení a vybudování nové expozice Slezsko," uvedl Antonín Šimčík a na závěr připojil několik postřehů: „Doufám, že návštěvníci budou spokojeni. Slezské muzeum se přihlásilo k tomu, k čemu bylo téměř před dvěma sty lety založeno. Cílem je prezentovat Slezsko jako svébytné historické území."

Petr Dušek