Haně Bojdové z Mendelova gymnázia připadaly příklady z maturitního testu pro matematiku dost jednoduché. „Ve vyučování řešíme daleko složitější a tyto by měli zvládnout i žáci odborných středních škol a učilišť,“ hodnotila Hana úroveň testu. Její spolužák Martin Vícha kritizoval nejednoznačně formulované zadání z češtiny. Konstatoval, že této podobě byla náplň strukturované písemné práce úplně mimo to, co se celé čtyři roky učili. Erika Václavíková by snesla obtížnější otázky z občanské nauky, protože ty stávající by podle ní měli znát nejenom studenti, ale též všichni občané naší republiky. Ředitel Mendelova gymnázia Petr Pavlíček si zoufal hlavně nad množstvím kopírování materiálů, které jim doslova zavařilo kopírku.
Spokojený nebyl ani ředitel opavské stavební průmyslovky Pravdomil Gebauer. „Odložení státních maturit vítáme, protože zatím nejsou připraveny tak, aby mohly být spuštěny. Po letošních testech nanečisto jsme zjistili nedostatky hlavně v češtině,“ říká ředitel Gebauer. Stejné poznatky získal z maturit nanečisto také ředitel obchodní akademie Petr Kyjovský. „Odložení je pozitivní zpráva, která potěšila učitele i studenty. V březnu jsme si státní maturitu vyzkoušeli a našli jsme chyby hlavně v češtině a angličtině. Velký problém bude představovat i informačně technický základ pro široké spektrum škol,“ konstatuje ředitel Kyjovský. Na rozdílnou výuku škol, kterou státní maturita nezohledňuje, upozorňuje také učitelka opavské střední školy poštovních a logistických služeb Jarmila Grulichová. „Na odborných školách nejsou všeobecné předměty probírány v takové šíři a hloubce jako na gymnáziích, a to žáky takových škol dost znevýhodňuje. Státní maturita v této podobě rozhodně nemůže dát přesné informace o jednotné úrovni znalostí maturantů,“ konstatuje Jarmila Grulichová.
Podobný názor má i ředitel Střední školy Vítkov Pavel Vavrla. „Na škole máme maturitní i učební obory, ale maturitu nanečisto jsme letos nedělali, takže úroveň testů neznáme. Je však jasné, že z našeho pohledu bude státní maturita značným problémem. Naši žáci rozhodně nemohou konkurovat třeba gymnazistům,“ míní ředitel Vavrla.