Na přípravách oslav se sice intenzivně pracuje od začátku roku, ale všechny detaily ještě rozhodně nejsou doladěny. Hlavní atrakcí by se měl stát historický motorový vlak Hurvínek.

„Samozřejmě společně se Sdružením obcí Hlučínska pracujeme také na doprovodném programu. Vlak nejspíš vyjede z Krnova. Přes Opavu a Kravaře dorazí do Hlučína. Odsud pojede do Kravař, následně se vrátí do Hlučína, odkud zamíří zpět do Krnova," vysvětloval hned na úvod předseda OŽK Miroslav Pösel. Kromě oslav trati mezi Kravařemi a Hlučínem se na tento rok plánuje vydání brožurky o historii železnic na Hlučínsku.

„Měla by obsahovat asi šedesát stran. Rádi bychom vydali také výroční pohlednici a razítko," připojil ještě Miroslav Pösel.

Paseku nadělala první světová válka

Samotná historie trati z Kravař do Hlučína je nesmírně zajímavá. Začátek lze tak trochu mimochodem datovat do 28. října 1895. Tehdy byl slavnostně zahájen provoz železnice spojující Opavu, Kravaře a Ratiboř. O šestnáct let později odstartovala výstavba další trati, která už měla spojit Kravaře, Hlučín, Petřkovice a Annaberk (dnešní Chalupki). Železnice spadala do správy Pruských královských drah.

.

Motorový vlak ČSD (vpravo) a tramvaj (vlevo) na nádraží v Hlučíně. Fotografie pochází z poloviny 70. let 20. století. foto: archiv OŽK

Z Kravař do Hlučína se začalo jezdit na podzim roku 1913. Později musela být stavba další části trati kvůli první světové válce přerušena. „Úsek vedoucí do Petřkovic byl dobudován až potom, co se Hlučínsko na základě Versaillské smlouvy připojilo v roce 1920 k Československu. Téhož roku byl zde i slavnostně zahájen provoz," pokračoval předseda OŹK. Dále se ve stavbě už nepokračovalo. Ve třicátých letech došlo k jisté modernizaci. Na železnici začaly jezdit motorové vozy.

Z Hlučína do Ostravy tramvají

Události z konce druhé světové války měly na železnici neblahý dopad. Němci totiž vyhodili do povětří most nacházející se mezi stanicemi Petřkovice doly a Petřkovice. Bezproblémový chod trati tak byl narušen. „Provoz na železnici se podařilo obnovit, ale v první zmíněné zastávce poté trať končila," řekl Miroslav Pösel. Zájem o spojení mezi Hlučínem a Ostravou se však zvyšoval. Ostravský dopravní podnik dokonce začal budovat tramvajovou trať do Petřkovic. Zároveň odkoupil úsek Petřkovice - Hlučín, elektrizoval jej a od roku 1950 jste se z Hlučína mohli do Ostravy svézt tramvají.

Tramvajový provoz byl ukončen až během roku 1982. Na vině byl špatný stav trati. „Potom jste z Hlučína do Ostravy mohli se dostat pouze autobusem. V současné době se uvažuje o tom, že by tramvajová doprava na této trase mohla být obnovena," zakončil Miroslav Pösel.

.

Motorový vůz Hurvínek na dobové fotografii na zastávce v Kozmicích. Tento vlak by měl jet i v rámci letošního výročí. foto: archiv OŽK

Petr Dušek