„Ve vyučování řešíme v matematice daleko složitější příklady, a proto mi ty z testu maturity nanečisto připadaly dost jednoduché,“ konstatuje studentka Hana Bojdová. „U zkoušky z češtiny byl problém hlavně v nejednoznačně formulovaném zadání. V této podobě byla náplň strukturované písemné práce úplně mimo to, co jsme se celé čtyři roky učili,“ přidává svůj poznatek spolužák Martin Vícha.

Také pro Eriku Václavíkovou byla zkouška z občanské nauky prý vyloženou „brnkačkou“. „Vzhledem ke zbytečně velkému časovému rozsahu by otázky, brané jako maturitní, mohly být obtížnější. Odpovědi na ně by měli znát nejenom studenti, ale každý občan republiky. Jen se obávám, že u skutečné maturity budou otázky daleko těžší,“ míní Erika. Školní maturitní komisařka Jarmila Grulichová, která vyučuje na opavské Střední škole poštovních a logistických služeb, vnímá rozdíl mezi gymnázii a odbornými školami, který maturita nanečisto nezohledňuje. „Na odborných školách nejsou všeobecné předměty probírány v takové šíři a hloubce jako na gymnáziích, a to žáky takových škol dost znevýhodňuje. Státní maturita v této podobě rozhodně nemůže dát přesné informace o jednotné úrovni znalostí maturantů,“ konstatuje Jarmila Grulichová.


Mendelovo gymnázium, ve kterém je v těchto dnech rušno jako v úle, se do letošní maturity nanečisto přihlásilo z několika důvodů. “Samozřejmě nás zajímá úroveň znalostí našich studentů vzhledem ke školám v republice, ale chtěli jsme také poznat průběh státní maturity. Časem nás stejně nemine a pro každou školu je dobré, aby na ni byla včas připravena. Nejvíc potíží máme hlavně s náročným kopírováním materiálů. Včera jich bylo tolik, že jsme doslova zavařili kopírku,“ přibližuje důvody ředitel gymnázia Petr Pavlíček. Před týdnem se vrátil z Prahy, kde jako jeden z dvaceti pedagogů z republiky a jeden ze tří z Moravskoslezského kraje převzal z rukou ministryně školství Dany Kuchařové medaili II. stupně za dlouhodobou tvůrčí pedagogickou činnost.