Guerilová reklama. Pojem, který většině lidem pravděpodobně absolutně nic neříká. Jedná se o druh reklamy, která je jakýmsi pomyslným odbojem proti nezáživným typům propagace jako jsou bilboardy či letáky. A právě jím se rozhodla zabývat ve své bakalářské práci jednadvacetiletá studentka marketingu a obchodu na Vysoké škole báňské v Ostravě Tereza Thérová.

Mašle na stromech ve slezské metropoli, které tu visí od uplynulé neděle, jsou poté praktickou stránkou jejího průzkumu.

„Guerilová reklama je v České republice poměrně neznámá, ale v zahraničí sklízí úspěchy, protože vyžaduje menší náklady a je efektivnější," vysvětluje Tereza Thérová. Vstříc jí vyšla majitelka opavské firmy provozující internetový portál www.krasnasvatba.cz, kde se obchoduje především se svatebními doplňky a dekoracemi. Na mašlích jsou pak uvedeny odkazy na portál a křídou na chodníku nakreslené logo firmy.

Průkopnickou studentku bude nyní čekat vyhodnocení dat, jak její projekt „zážitkové" reklamy zapůsobil na běžné občany, i to, jak ovlivnil obchody zmíněné firmy. Zatím již proběhly menší výzkumy mezi asi pěti desítkami lidí. A dopadly více než pozitivně. „Prakticky všem se to líbí. Akorát dvěma takovým morousům ne," usmívá se Tereza Thérová a dodává:

„Nejlepší byla jedna dvojice žen, které zase říkaly, že denně projdou kolem tisíců reklam, aniž by si jich všimly, ale kvůli téhle začaly chodit právě trasou přes park, aby se mohly podívat." Za úspěch rozhodně považuje i skutečnost, že se lidé u neobvyklé dekorace aleje zastavují a fotí se s ní.

Zkrášlovat park mají mašle do konce tohoto měsíce a s celou věcí musel dát souhlas i opavský magistrát. Ten může dle dohody z výsledků výzkumu a následné analýzy čerpat poznatky. Vymínil si ovšem, že neponese žádnou zodpovědnost za případné útoky vandalů na mašle, ani za jakékoli poškození dřevin při instalaci.

Ale proč zrovna Opava a ne Terezina domovská Ostrava? „Upřímně řečeno, v Ostravě se ukázalo mnohem složitější sehnat povolení. Je to více konzervativní město. A také firmy, které jsme v Ostravě oslovili s nabídkou, se toho bály. Jejich zástupci tvrdili, že se jim nápad líbí, ale…," popisuje Tereza Thérová na závěr.

Opavany se jí ale v každém případě podařilo zaujmout a její neobvyklý projekt má již dnes řadu obdivovatelů.