Možná patříte taky k tomu nemalému procentu řidičů, kteří mnohdy prostě jen zapomněli na ceduli upozorňující na čištění daného parkoviště a přilehlé komunikace.

Jedním z nich se stal také Vít Matějek ze Štemplovce. „V mém případě šlo o nepozornost. Cedule jsou k parkovištím stavěny vždy s dostatečným předstihem. Auto jsem na jednom takovém parkovišti v Kateřinkách zaparkoval den před čištěním. Nedal jsem si pozor a bylo to," vzpomínal brzy pětadvacetiletý Vít Matějek a jedním dechem dodal:

„Když jsem šel ráno k autu, na rozlehlém parkovišti stálo mé Polo jako jediné. Říkal jsem si: To se jen tak nevidí. Jakmile jsem přikročil blíže, vlající lístek za stěračem mi všechno zdůvodnil. Okamžitě jsem jel na stanici to vyřídit. S pokorou jsem se přiznal a všechno jsme kulantně vyřešili. Naštěstí pro mě jenom domluvou."

Na řidiče není metr

Ne všichni jsou ovšem tak svědomití a čestní. Vymlouvají se na to, že své vozidlo na parkoviště odstavili ještě předtím, než zde byly umístěny cedule. Nebyli osobou, která ho tam zaparkovala, a tak dále. Dopravní značení jsou přitom na místě s dost velkým předstihem.

„Pracovníci technických služeb je umísťují sedm dní předem," poznamenala tisková mluvčí Městské policie Opava Petra Stonišová.

Problémem je, že ve slezské metropoli není na podobné řidiče metr. Například v Jihlavě, která se dá mimochodem s Opavou co do počtu obyvatel srovnat, se s nimi vůbec nemažou. Pokud při úklidu narazí na vozidlo, jež tam v té době nemá co dělat, okamžitě přijede odtahová služba a jeho majitel se pak pořádně plácne přes kapsu.

Za svou nepozornost častokrát zaplatí klidně i 2 000 korun.

„Na takové řidiče jsme krátcí. Přitom nejde o ojedinělé případy. A to ani v letošním roce. V Opavě nejenom, že nefunguje odtahová služba, ale ani systém botiček," uvedl provozně-technický náměstek Technických služeb Opava Martin Girášek.

V praxi to tedy vypadá tak, že pokud pracovníci TS při úklidu natrefí na nepřeparkované auto, jsou de facto bezmocní. „Nedá se nic dělat. V takových chvílích musíme prostor uklidit alespoň kolem vozidla, popřípadě se tam vrátit, až bude auto pryč, což je práce navíc," připustil Martin Girášek a ještě pokračoval: „Na městskou policii se obracíme až v případě, že je to nevyhnutelné a jsme úplně zoufalí. Kdysi byla na takové řidiče větší páka. Teď jim hrozí jen bloková pokuta."

Sám si ovšem uvědomuje, že například odtah auta může být dvojsečnou zbraní, která by někdy mohla přinést více škody než užitku: „Je to problematické, protože při odtahování vozidla může dojít k poškození. Majitelé si pak stěžují a vznikají nepříjemné situace. Má to svá pro a proti."

Řidiči by však dopravní značení upozorňující na úklid komunikace neměli i tak brát na lehkou váhu. Za jistých okolností si totiž svou peněženku mohou výrazně odlehčit. „Bloková pokuta může být stanovena až do výše 2 000 korun, ve správním řízení pak až do 5 000," mínila Petra Stonišová.

Petr Dušek