Řidiči projíždějící Janskou a Bíloveckou budou opět těžce zkoušeni z trpělivosti a pevných nervů. Důvodem je rekonstrukce v úseku od železniční stanice Opava – východ k podjezdu pod železničním mostem v Kylešovicích.

Obě zmíněné ulice měly být částečně uzavřené už od 15. února, ale mrazy termín posunuly až na již zmíněný 27. únor. Vozovka bude zúžená od nádraží po křižovatku s ulicí Boženy Němcové a dál až po podjezd pod tratí Opava – Krnov. „Řízená doprava bude vedená v jednom směru. Neplatí to pro vozy hromadné dopravy, zdravotní ani hasičské,“ říká vedoucí oddělení dopravy opavského magistrátu Rudolf Klein.

Nově však už neplatí ani původně avizovaná nutnost výjimek. „Firmy, podnikající v tomto uzavřeném úseku, stejně jako dopravní obsluha a v místě bydlící lidé, budou mít vjezd automaticky volný. To znamená, že si žádné výjimky vyřizovat nemusejí,“ upozorňuje na aktuální změnu Klein.

Neprůjezdné budou ulice Stratilova, Horní schody v místě křížení s Janskou a Boženy Němcové v křížení s Bíloveckou.

Hurá na objížďky!

Objízdná trasa na Kylešovice povede pro osobní auta a vozy do 12 tun oboustranně od křižovatky u knihovny na Janskou ulici, z ní po Březinově a Gudrichově přímo do Kylešovic. Stejnou trasu mohou zvolit opačným směrem. Další objížďka, určená i pro nákladní vozy, vede po Hradecké ulici přes nově vybudovanou okružní křižovatku u Otic a z ní po Hlavní ulici do Kylešovic.

Silnice Janská a Bílovecká jsou ve druhé třídě a jejich rekonstrukci proto nezajišťuje město Opava. To se bude finančně podílet jen na vybudování chodníků a cyklostezky. Investorem stavby je Moravskoslezský kraj a zhotovitelem mediálně proslulá společnost Eurovia, která buduje i jedenáctku z Opavy do Ostravy.

Zatím předpokládané náklady na rekonstrukci se pohybují v částce do 100 milionů korun.

Na tuto mapku se dobře podívejte. V praxi to bude realita od letošního února do prosince. mapka: archiv MMO

Proč se nedomluvili?

Mnozí obyvatelé Kylešovic se pozastavují nad tím, že jižní obchvat ještě není dokončený a už začíná rekonstrukce silnic spojujících tuto městskou část s Opavou. Ze situace, která je zlobí, viní špatnou komunikaci mezi městem a krajem.

„Proč se úředníci Hlásky nedomluví s těmi na kraji, aby Janskou a Bíloveckou rozkopali až po dokončení jižního obchvatu? Ostravákům je jedno, jak tu budeme dlouhé měsíce žít, ale těm našim na radnici by to jedno být nemělo,“ míní například padesátiletý V. H. z Kylešovic a není v tom sám.

Podle tvrzení Rudolfa Kleina se na stavebních pracích město s krajem pokaždé domlouvá, protože vozovka patří kraji a obruba s chodníky a zelení zase městu. „Jinak to není ani v případě rekonstrukce zmíněných silnic,“ říká Klein. Upozorňuje, že pro výstavbu jižního obchvatu se tuto rekonstrukci podařilo přeložit z loňského na letošní rok. Letošní stav je proti loňskému už jiný a méně složitý.

„Vloni byla tato část města pro jižní obchvat skutečně neprůjezdná, ale letos je to už jiné. Do Kylešovic jsou už zprovozněné dvě přístupové trasy a další umožňuje Gudrichova ulice. Od června přibude další trasa. Podjezd od Komárova do Kylešovic by měl být dokončen ještě před termínem uzavření stavby jižního obchvatu v září,“ přibližuje Klein stávající dopravní situaci.

Upozorňuje, že rekonstrukci financuje evropský fond s Moravskoslezským krajem a pokud by k ní nedošlo ani letos, nebyla by provedená vůbec. Kraj by peníze na ni přesunul na jiné potřebné akce ve svém regionu a Opava by vyšla naprázdno. „To by byla pro město velká škoda, protože obě silnice rekonstrukci nutně potřebují,“ dodává vedoucí oddělení dopravy.

Jitka Hrušková, Zuzana Urbánková

Lidé z Kylešovic: Je to síla!

Jak reagují na opravy ulic Janské a Bílovecké lidé z Kylešovic? Nějakou dobu se už totiž nedostanou ani do Komárova. I zde se cesta opravuje. Proto není žádným překvapením, že lidem z okolí se to nelíbí.

„Je to síla,“ reagovala na tuto zprávu Romana Šindelková, která bydlí v bezprostřední blízkosti Hlavní ulice, která bude sloužit jako objížďka spolu s Gudrichovou ulicí. „Už tak v Kylešovicích není ani pořádný obchod, teď než se do nějakého dostaneme, bude trvat mnohem déle,“ nechápavě kroutila hlavou.

„Měli počkat, až se opraví jedna cesta, pak měli opravit druhou. Nemluvě o tom, že podle mě to na Janské a Bílovecké není tak tristní, ať se někdy přijedou podívat, jaké tu máme chodníky. Peníze by se měly spíše vrazit do nich,“ vysvětlila. „Než se dostaneme do města, teď potrvá, vsadím se, že i autobusy budou mít zpoždění,“ uzavřela.

Ani manželé Hendrychovi (na fotografii vpravo) nejsou částečnou uzávěrou nadšeni. Čeho se obávají, je přetížená doprava v ulici Hlavní. Tím spíš, že těsně vedle ní mají venkovní zahradu. „Je to pro nás nepříjemnost, jako pro většinu místních obyvatel. Navíc do ulice Hlavní vyjíždím z garáže, což při zvýšené frekvenci projíždějících aut bude nyní docela nebezpečné,“ obával se Ivo Hendrych.

„Samozřejmě chápeme nutnost opravy, že jsou ale uzávěry z Kylešovic dvě, je pro nás komplikací,“ doplnila ještě Zuzana Hendrychová.

Důchodce Jan Spívala už jen rezignovaně krčil rameny. „Líbit se mi to nemusí, to je ale tak všechno, co s tím můžu udělat,“ postěžoval si. „A co konkrétně mi na tom vadí? Bude tady hluk. A to bych řekl, že doposud jsme byli celkem poklidná čtvrť,“ dodal ustaraně na závěr.

Klára Jarošová