VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TÉMA: Městská hromadná doprava

Opava – Jak se cestuje lidem autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy? Domluví se starší a mladší generace, kdo koho pouští sednout?

1.3.2009 22
SDÍLEJ:

Mladí a starší lidé se v autobusech a trolejbusech městské hromadné dopravy většinou vždy domluví.Foto: DENÍK / Veronika Zahradníková

Reportáž z trojlebusu: lidé se nevidí

Středa, minulý týden, něco po poledni. Nasedáme do trolejbusu a jedeme směrem na hřbitov. Trolejbus je v tuto dobu téměř prázdný. Jedeme zpátky a poté směrem ke Globusu. Tady už je situace odlišná. Čím víc se blížíme k hypermarketu, tím je trolejbus plnější. Obsazena jsou všechna místa. Nikdo nepouští nikoho sednout, nikdo si nestěžuje. Lidé jakoby se neviděli.

Žena s holí běží do Tesca

Během trasy nastupuje asi šedesátiletá žena. Jde pomalu, s pomocí hole. Trolejbus zastavuje u Tesca. Žena náhle zapomíná na své zdravotní komplikace a i s holí v ruce doslova vyskakuje a běží směrem k Tescu. Na jedné ze zastávek se bavíme s pětaosmdesátiletou Jiřinou Vyklickou z Opavy. Říká nám, že se stává jen málokdy, aby ji někdo pustil v trolejbusu sednout.

Posuňte se dozadu

Mnohem horší je situace ráno, vůbec pak v dopravních prostředcích TQM. Místo k sezení mají jen lidé z prvních nastupních vesnic. Pak už je mnohdy problém i s místem k stání. „Posuňte se ještě dozadu, musí se tady vejít ještě pět lidí,“ volá řidič směrem do autobusu. Žádná reakce cestujících. Stojí dál, nebo se posunou o půl kroku. Řidič svou žádost opakuje. Je všední den, něco po sedmé hodině ráno a autobus praská ve švech.

Mladík: Proč jezdí důchodci ráno?

Důchodci nemají místo k sezení a mladí si zase naopak stěžují, proč jezdí důchodci v tuto dobu. „Mají celé dny volno, tak proč proboha jezdí do supermarketů v dobu, kdy jezdí lidé do práce nebo do školy,“ podotkl znechuceně jeden z cestujících. A takto to v podstatě vypadá každý den.

Někteří důchodci jsou agresivní

Osmnáctiletá Marta studuje čtvrtý ročník jedné z opavských středních škol a s cestováním autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy má své zkušenosti. „Někteří důchodci jsou v pohodě, jsou ale i takoví, kteří si na mladých doslova vylévají zlost. Nadávají hlavně školákům, odstrkují je a byla jsem i svědkem scény, kdy důchodce přetáhl školáka holí, protože mu prý nedal ve dveřích přednost,“ vypráví studentka.

Problémy v autobusech řeší i policisté

Do autobusu nastoupí opilec. Za chvíli spustí svůj monolog. Bezdůvodnou sprchu sprostých slov. Pak si sedne. A usne. Když se ho na konečné podaří vzbudit, nechce se mu z teplého vozu odejít. A znovu počastuje řidiče nepěknými výrazy. To jsou momenty, kdy v autobusech a trolejbusech zakročují městští strážníci a policisté.

„V posledních několika dnech jsme nezaznamenali žádný takový případ. Co se nejčastěji řešilo v minulosti, byla jízda černých pasažérů, kdy revizoři volali naše hlídky a žádali o prokázání totožnosti osob, které jezdili bez zaplacení. Tito revizoři měli na zjištění totožnosti právní zájem, tudíž strážníci dle zákona vyhověli. Druhým častým nešvarem a důvodem k zásahu městských strážníků byl veřejný pořádek v hromadných prostředcích.

Hovořím především o osobách, které požili alkoholický nápoj nebo jinou návykovou látku a jejich chování pak bylo v rozporu se zákonem. Ostatní cestující tak byli vystaveni vulgární mluvě nebo jinému nevhodnému chování. Tyto osoby byly z prostor autobusu vykázány a podle okolností řešeny na místě blokovou pokutou nebo předány správnímu orgánu k dořešení,“ uvedla Pavla Losertová ze Skupiny prevence Městské policie Opava.

Také tiskový mluvčí opavské státní policie René Černohorský potvrdil, že policisté při podobných případech s dispečinkem městské hromadné dopravy města Opavy spolupracují. „Kromě přestupků proti občanskému soužití jsme především řešili několik kapesních krádeží. Přesné statistické výstupy, kolik přestupků a kolik trestných činů se v autobusech stalo, ale nejsou k dispozici. V každém případě policisté z obvodního oddělení v Opavě k takovým případům jezdí,“ řekl mluvčí.

Ohleduplnost se nevytratila

Vyrazili jsme do ulic a ptali se mladých lidí, zda pouští starší osoby v MHD sednout a jak se k nim starší spoluobčané chovají. Nejčastěji zazněla kladná odpověď a to i přesto, že jsme zpovídali mladé lidi různého věku.

„Starším občanům samozřejmě místo v MHD uvolňuji. Se staršími lidmi nemám moc špatných zkušeností, většinou jsou hodní, ale asi jako v každé věkové kategorii i mezi nimi se najdou osoby, které umí znepříjemnit den,“ říká devatenáctiletý student Jakub Volný. Také dvacetiletý student Jiří Čujko má podobný názor. „Starší a nemocné lidi pouštím a chovají se ke mně vždy slušně,“ uvedl.

Jednadvacetiletá Petra Kupková má také jen pozitivní zkušenosti. „Většinou je pouštím. Chovají se slušně a někdy se na mě i pousmějí,“ směje se sympatická studentka. To Kristýna Tichá starší spoluobčany pouští, ale ne vždy je její snaha opětována. „Ano, ale většinou mi řeknou, že mám sedět, že stejně jedou jen dvě zastávky. A nebo si sednou a slušně poděkují. Ještě jsem se nepotkala s negativními reakcemi,“ myslí si šestnáctiletá studentka.

„Pouštím je sednout, ale není to pravidlem, pouštím jen ty, kteří vypadají, že to potřebují, a to nejen starší, ale i těhotné, prostě když vypadají, že si potřebují sednout. Naprosto nesnáším ty důchodce, co mají berle pouze pro okrasu, doběhnou si autobus a pak se nad člověka postaví a dívají se pietně na to místo,“ říká zase osmnáctiletý student Jakub Tioka.

Patnáctiletému Janu Šrámkovi někdy chování starších lidí vadí. „Pouštím je jak kdy. Když se netváří kysele a nesnaží se dělat mi kázání, tak je klidně pustím.“ Dvacetiletý student Oldřich Střítecký se také setkává s výčitkami ze strany důchodců. „Občas se zvednu, někdy ale mají poznámky, že já celý den sedím ve škole a nepustím je, ale myslím, že oni se taky zrovna nepřemůžou,“ konstatuje.

Pětadvacetiletá květinářka Lucie Malínková zase volí, koho pustí sednout. „Já sama jsem skoro celý den na nohou, tak nepustím hned všechny, kdo jsou starší než já. Samozřejmě ale lidi s hůlkou, nemocné a těhotné ženy pouštím vždy. Nikdo se ke mně zatím nechoval špatně, ale občas se setkávám s vyčítavými pohledy, že jsem se nezvedla jen z principu, když například kousek ode mě je volné místo,“ dodává.

Cestující: řidiči by mohli být ohleduplnější

Jak se cestuje v opavské veřejné městské dopravě? Na tuto otázku odpovídalo několik oslovených osobností, které veřejnou dopravu často využívají. Ke vztahům mezi cestujícími v různě obsazených vozidlech neměli dotázaní žádné výhrady, v přístupu některých řidičů už připomínky byly.

Zámecká kastelánka Eva Kolářová používá městskou hromadnou dopravu několikrát denně. „Co mě dokáže naštvat, je chování některých řidičů. Většina se chová slušně, ale někteří jsou přímo slovní hulváti a jako by to nestačilo, občas mi také ujedou přímo před nosem, i když vidí, že spěchám k jejich vozidlu. Nedochází jim, že jsou tam kvůli mně jako zákazníkovi a ne naopak. Co se cestujících týká, chovají se k sobě docela slušně,“ říká Eva Kolářová.

Za pravdu jí dává i ředitel Dětského domova Milan Škrabal. Také on si stěžuje na agresivní chování některých řidičů. „Nejednou jsem byl svědkem toho, jak nenechají starší cestující a matky s dětmi na zastávkách bezpečně vystoupit, jak klidně ujedou dobíhajícím pasažérům, nebo jak se nevybíravě oboří na cestující,“ zlobí se Milan Škrabal. Nápravu vidí v zajištění častých a důkladných kontrol ze strany vedení dopravního podniku.

Ředitel opavské Hospodářské komory Jiří Germanič proti úrovni cestování v městské hromadné dopravě větší námitky nemá. Uvítal by však například dokonalejší odbavovací zařízení, schopné vracení mincí při nesprávné platbě. Výhrady má také proti jízdnímu řádu, který mu připadá mnohdy nelogický a neodpovídající skutečným potřebám cestující veřejnosti. „Někdo kompetentní by se nad ním měl víc zamyslet, míň se řídit počítačem a víc zdravým rozumem,“ míní Jiří Germanič.

Spokojený s cestováním je i veterinář Vladimír Tichý, který městskou hromadnou dopravou jezdí velmi často. Pouze konstatuje, že starší řidiči bývají hodně vstřícní a mladší by se to od nich měli víc učit. „Musím pochválit, že spoje jezdí přesně a vztahy mezi cestujícími jsou také na dobré úrovni,“ tvrdí Vladimír Tichý.

Děti důchodcům: Jezděte později

Co byste vzkázali důchodcům v městské hromadné dopravě v Opavě? Tuto otázku redakce položila žákům osmé třídy Základní školy T. G. Masaryka v Opavě. Jejich odpovědi přepisujeme doslovně.

Chtěl bych jim vzkázat, aby nejezdili tak brzy autobusy. Autobusy jsou pak přecpané a ani stát se v nich nedá. Aby jezdili s velkými nákupy kolem desáté hodiny. Když uvidí dítě, že stojí nějaký důchodce o berli nebo bez, mělo by jej pustit.

V poslední době moc starší lidé nejezdí, ale když nějaký jede, tak se určitě někde najde místo. Jsou i děti, které když je starší poprosí, aby je pustili sednout, tak jsou na něj drzí a ještě si řeknou, co si to ten důchodce dovolil. Ale jsou také děti, které pustí staršího člověka sednout. A proto bych chtěla popřát příjemné cestování a ať vždycky všude dojedete včas. A také, aby potkávali jenom hodné a dobré lidi, děti. A taky usměvavé.

Chtěl bych vzkázat důchodcům, aby se nebáli říct mladším, ať je pustí sednout. Nebát se jich. A dětem, aby byly ohleduplné vůči starším. Děti by jim mohly pomoct třeba i s nákupem.

Vzkázala bych důchodcům, kteří jezdí ráno školním autobusem do Opavy, že je to zbytečné, neboť ví, že ten autobus je plný a za několik minut jede další, který je skoro prázdný. Mám už s tím špatné zkušenosti, neboť jsem se jednoho rána nevešla do autobusu, který byl z poloviny plný důchodců, a tím pádem jsem přišla pozdě do školy. Jinak vám přeji, abyste v autobuse potkávali slušné a hodné lidi, kteří vás pustí sednout, popřípadě vám s něčím pomůžou.

Někteří starší lidé by mohli jezdit až po osmé, když už jsou autobusy prázdné a žáci nejezdí do školy. Například někteří jedou autobusem jenom proto, že si jedou nakoupit jídlo, koupit léky, nebo aby stihli akci v supermarketu. Proto by mohli jezdit pozdějším autobusem. Ať se tam všichni vlezou.

Vzkázala bych, aby si důchodci uvědomili, že ranní spoje jsou hlavně pro děti, které cestují do školy. Lidé v důchodu mají více času, takže nechápu, proč jezdí spojem, ve kterém je hodně lidí, místo aby si počkali na další. Občas mi přijde, že to dělají schválně. Už se mi dokonce stalo, že za mnou v autobuse přišla důchodkyně a začala po mně křičet, proč ji nepustím sednout. Tak zaprvé, byla ještě volná místa a zadruhé, proč bych měla pouštět někoho, kdo mě nepožádá slušně? Raději pustím někoho, kdo se mě normálně zeptá, než někoho, kdo po mně bude řvát.

Když si chtějí sednout důchodci, tak by měli slušně požádat. A myslím si, že by je ten člověk na své místo pustil. A myslím si, že starý člověk, který pořádně neumí ani chodit, tak by každého mělo napadnout toho starého člověka pustit na to místo. Jenže důchodci někdy jenom tak přijdou a začnou nadávat, že jsme je nepustili na to určité místo a vůbec se nezmínili, že by si tam chtěli sednout.Vkaždém případě ten, co má mladé nohy, tak by měl vstát a pustit starého člověka (důchodce) na místo.

Aby si nestěžovali třeba, když je v autobuse víc rušno, když se třeba nějací školáci baví hlasitěji. Mohl by jezdit autobus jen pro důchodce, protože by tam měli víc volného místa.

Vybrat si jinou dobu ježdění v autobuse, když jsou děti ve škole a dospělí v práci. Ať si pořád nestěžují, například že je v autobuse kravál. Měly by se pro důchodce vymyslet speciální autobusy.

Vzkázala bych hlavně dětem, které jezdí do školy, aby byly více tolerantní k důchodcům. Aby jim pomohly třeba s nákupem, nebo pustily sednout. A důchodci naopak by měli být tolerantní k řidičům a všem ostatním cestujícím.

Vzkázal bych jim, aby měli pohodovou jízdu bez zranění, slušné spolujezdce a tolerantní a usměvavé řidiče. Přál bych jim, aby je spolujezdci pustili sednout sami od sebe. Chtěl bych jim říct, aby zbytečně nejezdili autobusem, když jedou děti do školy a ze školy.

Já nejezdím autobusem, ale vím, že ráno je autobus plný a důchodci, když jsou v důchodu a nikam nepospíchají, třeba jenom do obchodu. Tak by mohli jet o hodinu později nebo dříve, a taky jsou někteří starší lidi protivní a myslí si, že když jsou staří, tak musí být jako nejdůležitější, nebo tak.

(luc, ver, jih, kus, veo)

1.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:

SERVIS

Management - Řídící pracovníci v oblasti mimoškolní výchovy 25 000 Kč

Řídící pracovníci v oblasti mimoškolní výchovy MANAŽER-KA ORGANIZACE. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 29000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: *KO: Jan Horák, tel. 777 574 355, zájemce zašle strukturovaný životopis s motivačním dopisem na emailovou adresu jan.horak@kafira.cz. , Požadujeme: praktická zkušenost s projektovým řízením, výborné komunikační schopnosti, ŘP skup. B, uživatelská práce na PC, smysl pro samostatnou, kreativní práci, dobré organizační schopnosti. Praktická zkušenost v oblasti poskytování sociálních služeb a s cílovou skupinou osob se zrakovým postižením výhodou., Náplň práce: řízení a organizace služeb, personalistické činnosti, projektové řízení zahrnující předprojektovou fázi (studie příležitosti a proveditelnosti), přípravu projektů, realizace projektů, jeho ukončení a vyhodnocení., Obsahovou náplní projektů je především poskytování aktivit sociálních služeb (především sociální rehabilitace), jejich inovace, zavádění nových služeb, nákup kompenzačních pomůcek, dalších zařízení, apod. , Pracoviště: Opava., Rozsah pracovního úvazku a rozložení pracovní doby dle domluvy.. Pracoviště: Kafira o.p.s., Horní náměstí, č.p. 132, 746 01 Opava 1. Informace: Jan Horák, +420 777 574 355.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 20 000 Kč

Řidiči vysokozdvižných vozíků ŘIDIČ VZV. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: KO: p. Hennigová Hana, tel.: 553 753 116, volejte Po - Pá od 8:00 - 14:00 hod., email: hana.hennigova@smurfitkappa.cz., SOU, osvědčení k řízení VZV, spolehlivost, zodpovědnost., Nástup ihned, pracoviště: Žimrovice. , Pracovní náplň: navážení materiálu k výrobním linkám, uskladnění hotové výroby ve skladu expedice, vyskladnění a nakládka do kamiónů, vizuální kontrola manipulovaného zboží, vedení evidence.. Pracoviště: Smurfit kappa czech s.r.o. - závod žimrovice, 747 41 Hradec nad Moravicí. Informace: Hana Hennigová, +420 553 753 116.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 12 500 Kč

Pomocní dělníci ve výrobě pomocní dělníci ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: KO: Koval Oleksii, tel.: 776 383 333 - volejte pouze v pondělí a čtvrtek od 9:00 do 11:00 hod. Nechodit na pracoviště, kontaktní osoba se tam nenachází., Jedná se o krátkodobé zaměstnání do 90 dní. , Pracoviště Opava, nástup dle dohody.. Pracoviště: Penlirin s.r.o. - pracoviště opava, Těšínská, č.p. 1006, 746 01 Opava 1. Informace: Oleksii Koval, +420 776 383 333.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 17 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) ŘIDIČ A STROJNÍK NÁKLADNÍHO VOZIDLA TATRA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: *KO: Martin Rousek, tel: 602 535 430 (od 7:00 - 15:00 hod.), email: rosis@volny.cz., Pracovní smlouva na dobu neurčitou, nástup možný ihned, pracoviště: okres Opava.. Pracoviště: Rosis s.r.o., Vrchní, č.p. 1556, 747 05 Opava 5. Informace: Martin Rousek, +420 602 535 430.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Držme našim borcům palce, studenti reprezentují v Číně

Příloha Deníku.

Páteční Deník s přílohou o Baníku Ostrava

Sezona je finančně vykrytá, ubezpečuje Libor Witassek

Má nováček FORTUNA: LIGY z Opavy finanční problémy, o kterých se začalo v poslední době spekulovat?

Silné deště zvedly hladiny řek a přehrad, nezpůsobily ale větší škody

Vydatné středeční srážky v Beskydech se obešly bez větších škod, přesto měli hasiči plné ruce práce. Celkem padesátkrát museli od středečního rána do večera vyjíždět v Moravskoslezském kraji kvůli nepříznivému počasí, tedy silným dešťům a větru.

Po vodácích v Čechách teď ostrouhají i ti na Moravici. Důvod? Sucho

Jeden z nejoblíbenějších a hojně navštěvovaných sjezdů Moravice, maškarní, zrušilo Povodí Odry (POD) kvůli suchu. Podle vodáků ale situace není tak horká a rozhodnutí chtějí ještě zvrátit.

Usmrcené oči Berouskových tygrů a širý, černý lán: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 18. července 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT