Začalo se samozřejmě Na Rybníčku, kde redakce Opavského a hlučínského deníku sídlí. Nutno přiznat, že této ulici by pomohly pořádné opravy, zejména tedy na jejím začátku.

Na Olomoucké drobné výmoly

Pokračovalo se směrem na Olomouckou ulici, kde se objevilo jen pár menších výmolů. Jinak bylo vše opravené. Směrem od Alberta na hřbitov nás zaujaly díry uprostřed cesty, kterým se ale dalo snadno vyhnout.

Hobzíkova ulice si vystačila se zalepenými dírami z loňska, a byla tak bez problémů sjízdná. V Kylešovicích na Gudrichově ulici se pak objevily podlouhlé rýhy v silnici. Od Mariana směrem k Tyršáku byla cesta polepená a dost hrbolatá. Z našeho pohledu se jednalo asi o jednu z nejhorších silnic v Opavě.

Vykousaný asfalt na Vančurově ulici

Projely jsme také Olbrichovu ulici, které se nedalo vytknout vůbec nic. Krnovská ulice měla sice pár drobných děr, ale byly snadno viditelné. Takže by se vozidlům nic nestalo. Zpomalit jsme museli až na Vančurově ulici, kde byly doslova vykousané části asfaltu, výrazné nerovnosti a díry.

V hrozném stavu byla vozovka směrem na Jaktař podél Jaktarky. Pro Mírovou ulici pak nelze použít jiné slovo než dobrá. Na Těšínské ulici nás upozornila na nerovnosti vozovky značka, avšak podle našeho názoru byla zbytečná. Žádné větší výmoly či nerovnosti jsme nenašly.

Velká díra nás pak čekala na křižovatce ulic Ratibořské a Vrchní.

Veronika Schindlerová, Lucie Orbanová

Škody na silnicích jsou stejné jako loni

Předpokládají, že rozsah způsobených škod na silnicích po letošní zimě bude asi ve stejném rozsahu jako loni. Redakci o tom informoval provozně technický náměstek Technických služeb Opava, s. r. o., Martin Girášek.

„Jak loňská, tak i letošní zima byla pro silničáře velmi náročná. Nicméně přesné vyčíslení škod není v tomto období zdaleka možné, neboť zima ještě není u konce a škody ještě nejsou ani v plném rozsahu zmapovány,“ uvedl Girášek s tím, že Technické služby zajišťují správu a údržbu přibližně 125 kilometrů vozovek místních komunikací na území Opavy a jeho městských částí.

Jak dále zmínil, s provizorními opravami výtluků na vozovkách studenou, a v době přechodného oteplení i klasickou obalovanou drtí v závislosti na rozsahu jejich poškození započali již v průběhu letošního ledna. Mezi nejvíce poškozené úseky patří podle jeho slov především vozovky místních komunikací Gudrichova, Boženy Němcové a Komárovská.



„Definitivní opravy výtluků, popřípadě celistvé opravy překopů je možno zahájit až v jarních měsících, kdy to dovolí vhodné klimatické podmínky pro realizaci daných technologických postupů,“ podotkl Girášek. Vplánu jsou podle něj také kompletní opravy. To znamená výměny vybraných živičných krytů na nejhůře poškozených vozovkách.

„Tyto opravy jsou však závislé na dostatečném finančním krytí,“ doplnil.

Lucie Orbanová

Záchranáři musejí omezit rychlost

Posádky musí kvůli špatnému stavu vozovek na řadě míst v našem okrese přizpůsobit rychlost jízdy. Taková jsou slova tiskového mluvčího krajské záchranky Lukáše Humpla.

„Zejména při transportu pacienta není možno s vozidlem dělat prudké manévry, je zapotřebí zajistit bezpečnou a klidnou přepravu,“ uvedl Humpl s tím, že řidiči posádek Zdravotnické záchranné služby jsou proto v řadě případů nuceni jet pomaleji než obvykle.

„Zejména v noci, kdy poškození vozovky nejsou dobře viditelná V současných dnech označují naši řidiči za nejhorší silnici z Opavy na Kravaře, již opravovanou komunikaci ve směru na Krnov a dále řadu komunikací spojujících obce, tedy silnice nižších tříd,“ doplnil.

Veronika Schindlerová

„Loňská zima byla k silnicím krutější,“ říká Karel Sýkora

Letošní průběh považuje vedoucí opavského střediska silničářů Karel Sýkora za charakteristický, to znamená chvíli mrazivější a chvíli zase mírnější.

Pokuste se srovnat podmínky loňské a letošní zimy.
Loňský průběh zimy byl hodně dramatický a v porovnání s ním jsou letošní náklady na údržbu z finančního pohledu zatím asi o jeden milion nižší. Nahrávalo tomu relativně teplé počasí, které vydrželo od začátku ledna do současnosti. Naštěstí. Pokud by zima pokračovala prosincovým tempem, dostala by nás do daleko vyšších nákladů i ve spotřebě soli.

Jaký je podle vás výhled do konce zimy?
Řekl bych, že dobrý. Ve skladech máme dostatečnou zásobu soli a rozhodně nepředpokládáme, že by nám mohla do konce tohoto období pochybět.

Se solí je to dobré, ale jak vypadají silnice?
Zatím jsme nezjistili žádný úsek s mimořádně poškozeným povrchem. Na druhé straně se řidiči setkávají se značkami upozorňujícími na výtluky na silnicích všech tříd.



Už jste nějaké opravovali?
Samozřejmě jsme příznivé počasí k opravám nejhorších děr využili. Spravovali jsme například silnice v Kylešovicích a části průtahů městy Kravařemi, Dolním Benešovem nebo Hradcem nad Moravicí. Hodně nám letos pomohla firma Silnice Morava zprovozněním obalovny v Neplachovicích už v lednu. Díky tomu jsme mohli už brzy využívat pro opravy děr kvalitnější horké obalované směsi.

Znamená to, že silnice jsou definitivně opravené?
Nejde říci, že definitivně. Vzhledem k povětrnostním podmínkám a stavu počasí, za kterého byly prováděné, je tyto opravy nutno vnímat jako provizorní. Zatím je všechno v normálu, ale zima ještě své poslední slovo neřekla. S tím musíme počítat.

Jitka Hrušková

Hlučín už výtluky mapuje

Také v Hlučíně začali v těchto dnech mapovat stav a četnost výtluků na místních komunikacích, které jsou v majetku a správě města. První zprávy nejsou sice nijak kritické, ale práce na opravách děr a prasklin v asfaltu bude určitě dost.

„Při vhodném počasí začneme s opravami výtluků standardním způsobem teplou obalovanou směsí,“ řekla na téma stavu silnic tisková mluvčí hlučínské radnice Lada Dobrovolná. Město totiž nevyužívá speciální metody oprav pomocí strojů, které jsou schopné i v zimním období fungovat a vady na silnicích odstranit.

To z důvodu, že sníh a další nečistoty na silnicích neumožňují určit jejich přesný stav. V případě, že se objeví výtluk, který je nebezpečný na frekventované ulici i během zimy, zajistí pracovníci Technických služeb jeho provizorní zasypání.

Martin Kůs

Vítkov: nikde není krizový stav

Co jezdím, nikde jsem zatím neviděl krizový stav. Takto okomentoval stav silnic po zimě vítkovský starosta Pavel Smolka. „Jsou zde samozřejmě úseky, které jsou špatné a musí tam být umístěná značka,“ podotkl Smolka s tím, že uvítají rychlou opravu

„Nedávno tady silničáři lepili díry, což mě potěšilo,“ řekl.

Veronika Schindlerová