Trať začala fungovat v padesátých letech minulého století a její provoz musel být ukončen v prosince 1982 z technických a ekonomických důvodů.

„Na této trati běžně jezdily staré dvounápravové tramvaje. Ty v 70. letech dožívaly a bylo za ně třeba hledat náhradu. Uvažovalo se nad zařazením nových typů vozů řady T. Pro ně nebyla stávající trať vhodná. Třeba na hlučínském nádraží by musela vzniknout smyčka, aby se zde tramvaje mohly otáčet," vysvětloval předseda Opavského železničního klubu (OŽK) Miroslav Pösel a ještě přidal několik postřehů:

„Trať rychle chátrala a na stavební úpravy nikdy nedošlo. Tramvajová doprava z Hlučína do Ostravy byla nakonec nahrazena autobusy a na místě kolejí vyrostla silnice I/56."

Ambiciózní, téměř deset let starý plán, měl do těchto míst tramvaj vrátit ve formě modernější vlakotramvaje, s níž se můžeme setkat v západní Evropě. „Jedná se o lehké kolejové vozidlo elektrické trakce. Jde o jakýsi hybrid mezi tramvají a vlakem. Může přejíždět z tramvajové tratě na železnici," pokračoval Miroslav Pösel.

Vlakotramvaj měla přilákat cestující

Zatímco mezi Ostravou a Hlučínem by musely být zbudovány koleje podél nebo na silnici I/56, z Hlučína do Opavy by se jezdilo na původní železnici, která by byla modernizována a elektrizována. Projekt počítal s tím, že z ostravského náměstí Republiky byste na nádraží v Hlučíně dorazili za 32 minut.

V obci nebo městě by rychlost dosahovala klasických 50 kilometrů v hodině. Mimo obce mohla jet vlakotramvaj ještě o 30 kilometrů v hodině rychleji. Za jeden jediný den se na této trase mělo přepravit až 9000 cestujících.

Háček byl v nákladech na výstavbu trati. Částka se pohybovala okolo dvou miliard korun. „Všechno je už několik let na mrtvém bodě. Cílem projektu bylo zatraktivnit a zrychlit dopravu mezi Opavou, Hlučínem a Ostravou," posunul se dále Miroslav Pösel, jenž je profesí dopravní technolog.

.

Tramvaj mezi Hlučínem a Ostravou jezdila od padesátých let až do roku 1982. Tento historický snímek z trati pochází z knihy 100 let elektrické tramvaje v Ostravě, kterou v roce 2001 vydal Dopravní podnik Ostrava. foto: archiv Dopravního podniku Ostrava

Dobrých padesát let tramvaj jezdit nebude

Naše redakce položila jednoduchou otázku také Danielu Havlíkovi, který je starostou Ludgeřovic a také náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a životní prostředí. Týkala se toho, zda se v brzké budoucnosti bude projekt realizovat.

„Výstavba trati by vyšla na nemalé peníze, které v současnosti není možné uvolnit. Vlakotramvaj mezi Opavou, Hlučínem a Ostravou minimálně v dalších padesáti letech určitě jezdit nebude," potvrdil Daniel Havlík. Problém však zdaleka nebyl pouze ve financích. Konkrétně Ludgeřovice byly proti vlakotramvaji už v době, kdy studie vznikala.

„Tenkrát jsem ještě nebyl starostou obce, avšak komunikace I/56 je dost úzká na to, aby zde vlakotramvaj jezdila společně s auty. V Ludgeřovicích by nastaly potíže především na křižovatce u kostela. Kdyby v budoucnu na stavbu mělo skutečně dojít, trať by rozhodně nemohla vést přes Ludgeřovice," doplnil Daniel Havlík.

Petr Dušek