Projekt zatím nepokročil. „Je to čistě strategický záměr. Do této doby se jako by nic neposunulo,“ uvedla Hana Bednářová z tiskového oddělení Českých drah. V budoucnu podle ní bude záležet na vyjednávání několika stran, jako jsou Správa železniční dopravní cesty, kraj a města.„My bychom byli jenom dopravci,“ dodala Bednářová.

České dráhy se dlouhodobě věnují koncepci rozvoje železniční sítě. „Často ve spolupráci s kraji, městy a především s vlastníkem dopravní infrastruktury, kterým je státní organizace Správa železniční dopravní cesty, vzniká řada zajímavých projektů, jež mají především pozvednout úroveň železniční dopravy v naší zemi a zvýšit konkurenceschopnost vlaků Českých drah,“ informovalo před dvěma lety vedení Českých drah. Jedním z těchto projektů je právě obnovení kolejové dopravy mezi Ostravou a Hlučínem. Kolejové spojení Ostravy s Hlučínem by nebylo žádná novinka, protože tramvaje jezdily mezi oběma městy už v minulosti. Na nádraží v Hlučíně vedle sebe stály počátkem osmdesátých let osobní vlaky z Opavy i tramvaje z Ostravy, které tam přijížděly ve zhruba čtvrthodinovém intervalu.

Tramvaje do Hlučína přestaly jezdit v roce 1982 kvůli problémům s financováním tramvajové dopravy ve dvou okresech zároveň a potřebě vybudovat novou silniční komunikaci I/56 na trase dráhy. Tramvajová doprava měla být tehdy nahrazena trolejbusovou, což se nikdy nestalo. Dodnes proto jezdí mezi Ostravou a Hlučínem autobusy. Poprvé se úvahy o znovuobnovení kolejového spojení mezi oběma městy objevily po roce 1989. České dráhy nechaly v roce 2004 vypracovat technicko-ekonomickou a územně-technickou studii, jejímž výsledkem je řešení, které navrhuje vznik nové tramvajové tratě z Ostravy-Přívozu do Hlučína. Ta bude na rozdíl od své předchůdkyně procházet přímo obcí Ludgeřovice. V Hlučíně má být podle projektu vybudováno přímé kolejové propojení, které umožní provoz dvousystémových vlakotramvají mezi Opavou, Hlučínem a Ostravou. Vybudování tratě by mělo stát dvě miliardy korun.