Zvažte, zda budete fauly některých obchodníků a živnostníků tolerovat, nebo se proti nim postavíte. Pokud zvolíte druhou možnost, může vám účinně poradit Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Opavská SOS poradna je otevřena každou třetí středu v měsíci od 13 do 16 hodin v prostorách Živnostenského úřadu na Krnovské ulici. Najdete ji v třetím poschodí bloku C.

Pracovnice SOS poradny: Braňte se

V Opavě působí SOS poradna zhruba rok a během tří středečních hodin v ní hledá radu i pomoc v průměru pět klientů. Předsedkyně krajské organizace Marcela Reichelová jejich problémy pozorně vyslechne a snaží se dát co nejúčinnější radu. S mnohými obchodníky bývá totiž někdy při reklamacích dost těžká řeč, a s některými není dokonce vůbec žádná.

Nečekané potíže mohou nastat i při různých ujednáních, která zákazníka také poškozují. Například přichází dívka s mobilem, který začal stávkovat brzy po koupi, ale firma se k reklamaci nechtěla znát. Odchází s doporučením, aby si na zlobivý přístroj nechala vystavit znalecký posudek.

Muž středního věku má zase potíže s gramofonem zabudovaným do koupené hudební věže. Přístroj má vadnou přenosku, což je pro gramofon podstatná závada, ale s reklamací neuspěl. Dostal rovněž radu na znalecký posudek.

Starší muž si přišel postěžovat na práci topenáře. Měli spolu jen slovní ujednání o provedení práce a řemeslník ji neodvedl kvalitně. O žádné nápravě však stále nechce ani slyšet, třebaže už dostal pokutu. Bezradný klient dostává radu v podobě pokusu o mimosoudní řešení sporu, a pokud selže, je mu doporučeno soudní řízení.

„Zkuste to, možná by váš případ zajímal televizní Černé ovce, pokud se nebojíte kamery,“ navrhuje mu Marcela Reichelová i tuto možnost.

Opavskou poradnu navštívily za dobu jejího trvání už více než dvě stovky bezradných zákazníků. Někteří se pak ozvou ve zpětné vazbě a informují svou rádkyni, do jaké míry byla její rada úspěšná.

Mnozí spokojení klienti se do poradny vracejí s dalšími případy. „Nejčastější problémy se týkají zamítnutých reklamací, neuznané odpovědnosti za vady, špatně provedené smlouvy o dílo, spotřebitelských půjček a úvěrů, především z nebankovního sektoru,“ konstatuje Marcela Reichelová.

Sdružení obrany spotřebitelů poskytuje zájemcům základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy zdarma. Předává jim též znalosti o spotřebitelských právech a umožňuje konzultaci problémů.

Předsedkyně krajské poradny SOS + Sdružení obrany spotřebitelů – Marcela Reichelová říká, že mezi nejčastější problémy patří mimo jiné zamítnuté reklamace.

Sdružení má letos finančním problémy

Peníze netíží jen podvedené zákazníky, ale i samotné Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), které je nestátní nevládní organizací. Z větší části je dotováno ministerstvem průmyslu a obchodu a nadacemi. Podmínkou je totiž využití třicetiprocentní dotace z jiných nestátních zdrojů.

„Jako nezávislé občanské sdružení nemůžeme pochopitelně žádat o peníze sponzory. Letos jsme dostali značně zkrácený příspěvek, a proto se s žádostí o finanční přispění obracíme na vedení měst, kde naše poradna působí. Váš primátor Zbyněk Stanjura byl také osloven a naše žádost je prý už projednávána,“ konstatuje Marcela Reichelová.

Z hlediska celé republiky je síť těchto poraden právě v Moravskoslezském kraji nejhustší. Pevné jsou v Ostravě a v Bohumíně, výjezdní má Opava, Český Těšín, Frenštát pod Radhoštěm, Nový Jičín a Frýdek-Místek.

Odmítli vás? Pomůže soudní znalec

Podle občanského zákoníku mají čeští spotřebitelé u spotřebního zboží minimálně dvouletou záruku. Ta zákazníkům garantuje, že při zjištění vady mohou požadovat buď její bezplatné odstranění, nebo vyřešení záležitosti například slevou, nebo při opakování vady vrácením peněz. Záruční doba začíná platit od převzetí zboží zákazníkem a v této době nemůže obchodník záruku omezit žádnými dodatečnými podmínkami.

„Pokud by to prodejce přece jenom požadoval, měl by se zákazník neplatnosti této podmínky dovolat písemně a můžeme mu ukázat vzorové dopisy pro tuto příležitost,“ říká Marcela Reichelová.

U prodejců bot bývá oblíbenou námitkou proti reklamací tvrzení, že zákazník nosil obuv v nevhodných podmínkách. Obstát nemůže, pokud na konkrétní podmínky nebyl zákazník prokazatelně upozorněn ještě před koupí. Logické je, že třeba lakýrkám dlouhý pobyt v blátě neprospívá, kdežto „kanadám“ by až tak vadit nemusel a lodičky na tenkém podpatku nejsou vhodné do nerovného terénu.

Pokud se však například sportovní boty po měsíci nošení rozpadnou, je reklamace na místě. Pokud je zamítnuta a spotřebitel s tím nesouhlasí, měl by se obrátit na soudního znalce, jehož posudek je pak podkladem pro další reklamaci nebo soudní řízení. Kontakty na soudní znalce jsou k dispozici na soudech nebo na www.justice.cz,“ radí Marcela Reichelová.

U záruční doby zase není možné zaměňovat záruční dobu a životnost výrobku. „Pokud je například životnost žárovky jeden tisíc hodin, sotva bude nepřetržitě svítit celé dva roky. Ale když ji po určité době dáme do lampičky, můžeme právem požadovat, aby svítila,“ vysvětluje zástupkyně SOS problém s životností zboží.

Pozor na nákupy na dálku

Různé zásilkové obchody, teleshopingy a internetové obchody, využívají hlavně lidé z menších obcí, ve kterých není dostatečná nabídka, nebo zákazníci s nedostatkem času k nákupům v běžných obchodech. Také ceny v internetových obchodech bývají příznivější a tím lákavější.

Nevýhodou je, že si výrobky lidé nemohou prohlédnout nebo vyzkoušet. Zákon na to pamatuje a proto mohou odstoupit od koupě do 14 dnů od převzetí zboží. Výjimku tvoří mimo jiné zboží, upravené podle přání spotřebitele, rychle se kazící zboží, nahrávky a programy s porušeným originálním obalem.

Někteří prodejci otálejí s vrácením peněz co nejdéle a stanovenou lhůtu nedodrží. Takové jednání lze považovat za bezdůvodné obohacování. „Tyto případy jsou bohužel dost časté a několikrát bylo vrácení peněz prodejcem až předmětem mimosoudního řešením sporů,“ vzpomíná pracovnice SOS.

Upozorňuje, že odstoupení od prodeje nemusí zákazník prodejci zdůvodňovat. „Stačí, když mu doporučeným dopisem s dodejkou sdělí, že v zákonné lhůtě odstupuje od smlouvy, uzavřené na dálku, a informuje ho, jakým způsoben mu mají být peníze vráceny. Zboží musí prodejci vrátit nejdéle do 30 dnů od doručení odstoupení od smlouvy,“ informuje Marcela Reichelová.

Vzorové dopisy pro žádost o vrácení peněz jsou v poradnách SOS k dispozici.

Někteří se i rozpláčou

Mnohé firmy lákají zákazníky ke koupi pomocí různých prezentací. Jejich letáky slibují návštěvu pamětihodností, pohoštění a lukrativní dárky. Předvádějící jsou dokonale proškoleni na vymývání zákaznických mozků a psychologický nátlak, kterému občas podlehne i silná nátura.

Srovnání cen výrobků není možné a ty, které bývají na takových akcích nabízeny, jsou i v údajném výhodném balíčku předražené. „Takových případů řešíme skutečně hodně. Není výjimkou, že se nám tu starší lidé i rozpláčou a musíme je uklidňovat.Většinu života prožili v době, která podvodům až tak nepřála, a nevědí si rady. Mladší generace už v současné době žije a dokáže jí lépe čelit,“ míní Marcela Reichelová.

Od smlouvy mohou kupci odstoupit jen v případě, že byla uzavřena mimo provozovnu prodávajícího. Pokud si třeba něco koupí od prodejce, který k nim přišel domů, tato možnost zaniká. „Někteří kupující bývají nepoučitelní. Už se stalo, že klient neměl vyřešeno jedno odstoupení od smlouvy a už uzavřel další smlouvu na jiné předváděcí akci,“ krčí Marcela Reichelová rameny.

Další ošidnou záležitostí v hrátkách s lidskou důvěřivostí bývají údajné lukrativní výhry. Sliby přicházejí v nejrůznějších letácích a získání výhry podmiňují objednávkou zboží. Mnohý oslovený v tu chvíli zapne fantazii a vypne mozek. Stačí totiž přehlédnout drobný chyták v textu a výhra není.

Dalším úskalím je volání na číslo s vysokým tarifem, kdy důvěřivec provolá majlant doslova pro nic za nic. Některá oznámení o výhře jsou dokonce klasickým podvodem, například ta, kterou oslovený prý získá po zaplacení částky na údajné výlohy, spojené s převodem peněz. Někdy se lidé nechají nachytat na prezentace o dovolených.

Skutečně mohou vyhrát týdenní pobyt v Řecku, ale zpravidla pak zjistí, že si pro jeho využití musí zajistit předraženou dopravu a plnou penzi, což takového výherce vyjde dráž než podobný zájezd s cestovkou,“ varuje Marcela Reichelová.

Půjčky z nebankovních sektorů? Malér

Na začátku může být rychlá půjčka soukromé společnosti, která nevyžaduje formality peněžních domů, a na konci exekutor. Takové půjčky využívají hlavně lidé s životními podmínkami, se kterými by na normální půjčku nebo hypotéku nedosáhli. Sahají po ní též zájemci, kteří potřebují na něco rychle získat větší sumu peněz, a v neposlední řadě i ti, kteří půjčenými penězi takříkajíc vyrážejí klín klínem.

Nebankovní sektory jejich poměry neřeší a půjčky klientům poskytují jako na běžícím pásu. „Zajímat se o podmínky takové půjčky ještě před uzavřením smlouvy dlužníky k jejích škodě zpravidla ani nenapadne. Teprve následně zjistí, že jsou hodně tvrdé a většinou i proti dobrým mravům,“ varuje Marcela Reichelová.

U jejich dveří pak často zazvoní exekutor a své by mohli vyprávět nešťastníci, kteří neuváženou půjčkou přišli o střechu nad hlavou. „Po podpisu smlouvy je už těžké radit, jak z maléru ven. Všichni žadatelé si musejí smlouvu pečlivě pročíst, a teprve se znalostí všech podmínek uvažovat o podpisu. Pokud má smlouva rozhodčí doložku, vřele doporučuji nepodepisovat.

Usilujeme o to, aby tato doložka byla ve smlouvách zákonem zakázána,“ varuje Marcela Reichelová. Signálem k opatrnosti je také požadavek na uhrazení zálohy ke slíbenému zajištění úvěru předem. Lidí, kteří naletěli, zaplatili a nakonec nedostali žádnou půjčku ani své peníze zpátky, jsou už davy.

Naděje na spravedlnost pak zmizí stejně rychle jako jejich vypečená firma.