Lidé na trhy zkrátka chodí málo, stánkaři si zoufají nad údajně žalostně slabými obchody. Někteří se dokonce nechávají slyšet, že po téhle zkušenosti jsou v Opavě naposledy. Podle převládajícího názoru obyčejných návštěvníků trhů i prodejců hraje největší roli v tomto tristním stavu chudý kulturní program v rámci jarmarku.

Abychom tedy byli objektivní, slabá návštěvnost se týká především stánků situovaných na Dolním náměstí, kde má doprovodný program probíhat.

Na Horním náměstí, kde jsou pouze trhy a nic jiného, je situace údajně ještě jakžtakž v normě. Nicméně poté, co jsme vyzpovídali většinu stánkařů na Dolním náměstí, lze konstatovat, že jsme nenarazili ani na jednoho, který by bídnou situaci nevnímal a nestěžoval si. Ze zřejmých důvodů si nepřáli být jmenováni, ale o své zkušenosti se podělili ochotně.

„Je to poznat. Nakupuje tady a chodí mnohem méně lidí než loni. A je to určitě programem. Vždy tu bývaly nějaké hvězdy, známé kapely a podobně. Letos je to vlastně jen samá dechovka a koledy. Kvůli tomu sem nikdo chodit nebude," konstatuje například jedna z místních prodavaček.

Jiná stánkařka se znatelným cizím přízvukem je v Opavě sice údajně poprvé, ale nejspíš i naposledy. Tak málo lidí a malé výdělky prý rozhodně nečekala. Další ze stánkařů pak odhaduje letošní tržby slabší v průměru o 15 až dvacet procent. To ještě ovšem nic není proti místnímu prodejci cukrové vaty, který už si ani nebere servítky: „V tomto roce je to oproti loňsku slabší až devadesát procent. Může za to program. Když to před rokem dělal Spálený (původní organizátor trhů pozn. redakce), tak s ním sice nebyla žádná pořádná domluva, ale zařídil tu aspoň slušný program, natáhl sem hvězdy a nalákal lidi. Letos je ten program strašný."

Stánkaři prý za pronájem plochy platí hodně přes tisíc korun na den.

Zkazky o nespokojenosti veřejnosti s letošními trhy se již nejspíše dostaly i na radnici. Ta vypsala v minulých dnech anketu, kde se mohou k tématu lidé vyjádřit. „I my vnímáme připomínky občanů, proto právě vznikla anketa. Zároveň se jedná o snahu zjistit, co si občané přejí na trzích, co od nich očekávají," potvrzuje mluvčí opavského magistrátu Lada Dobrovolná. Zatím se do ankety mělo zapojit zhruba padesát lidí. Dotazníky se poté vyhodnotí po skončení trhů v novém roce.

Zástupci radnice ale podobu jarmarku i přes kritiku řady Opavanů brání. Samostatná referentka prezentace města z odboru kanceláře primátora Monika Štěpánková kupříkladu upozorňuje na hojnost představení na Dolním náměstí. Během třiadvaceti dnů, kdy trhy fungují, je naplánován kulturní program na každý den a v sedmnácti z těchto dnů zde má být nabízeno i dvě a více vystoupení.

Dalším argumentem města je, že sice uznává slabší obsah programu, ale mohou si za něj údajně sami občané, kteří si to tak prý přáli. „Celkově je program laděný spíše do klidnějších tónů popu či folku. Vyslyšeli jsme tak přání některých občanů, kterým se dřívější program zdál příliš hlučný a málo vánoční," tvrdí Štěpánková, ale zároveň dodává: „Každopádně je to pro nás další zkušenost, kterou se budeme zabývat při hodnocení letošních trhů na jednání s organizátorem."

Součástí hodnotící schůzky má být poté i jednání o sortimentu a obsazenosti stánků na Dolním náměstí.

Argumenty firmy RK Invest

Jednatel firmy RK Invest s.r.o Roman Lípa nespokojené názory lidí vnímá, nicméně mimo jiné argumentuje nedostatkem času, který firma měla na přípravu. Další důvod v nižší návštěvnosti trhů vidí v otevření obchodního centra Breda &Weinstein, do kterého se nyní nakupující soustředí především.

„Co se týká samotných stánkářů, máme zkušenost, že ti si budou stěžovat vždy, a to bez ohledu na tržby," míní Roman Lípa. Další příčinu spatřuje v ekonomické krizi, která se dotkla peněženek většiny lidí. „Děláme trhy i v Českých Budějovicích. Zde jsme měli na přípravu delší čas než v Opavě, tedy celý rok. Máme zde silný program, ale stejně lidé chodí méně než v minulých letech," krčí rameny jednatel RK Invest a slibuje, že příští rok program v Opavě posílí.