Jen málokteré místo v Opavě pije krev lidem tak jako viadukt nedaleko opavského západního nádraží. Historická stavba je extrémně zchátralá, přičemž vede přes jednu z nejvytíženějších silnic ve městě.
Chodníky pod mostem, kudy denně projdou stovky lidí, jsou natolik úzké, že dva lidé najednou se na ně téměř nevejdou a v případě chodců jdoucích proti sobě musí často jeden z nich vstoupit do frekventované vozovky.
V minulých měsících se navíc začaly při deštích z rozdrolených a kořeny prorostlých kamenných zdí valit proudy bahna a místo bylo takřka neprůchodné. Veřejnost dlouho zbytečně upozorňovala na nebezpečí, že je jen otázkou času, než se nějaký kus stěny zřítí a někoho zraní. Nic se nedělo.
V polovině minulého roku se ale skutečně část zdiva uvolnila a hromada těžkých kamenů dopadla na chodník. Jen se štěstím v tu dobu těmito místy nikdo neprocházel a padající stěna nezpůsobila žádnou dopravní nehodu. Od té doby se konečně věci pohnuly kupředu.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která má viadukt pod svými křídly, nechala objekt v rekordním čase improvizovaně zabezpečit. A ačkoli původně organizace avizovala, že sice přistoupí k celkové opravě stavby, ale až v horizontu pěti let, neoficiální zdroj nám prozradil, že se vzhledem ke zmíněné události rozhodla své kroky uspíšit. A to se potvrdilo.
„Kompletní rekonstrukce viaduktu se skutečně připravuje v širším rámci revitalizace trati. Zahájení generální opravy je naplánováno na začátek roku 2015," uvedl pro naši redakci Marek Illiaš z odboru komunikace SŽDC.
Přes tuto dobrou zprávu zde ale zůstala jedna palčivá otázka. Budou konečně rozšířeny i dlouhá léta tolik kritizované „štíhlé" stezky pod mostem?
Co se může zdát jako lehce řešitelný problém, je totiž o něco složitější. Na několika metrech čtverečních funguje na daném úseku Olomoucké ulice majetkový trojboj. Viadukt pocházející ještě z dob Rakouska-Uherska, jak už bylo řečeno, spravuje SŽDC. Jenže to, co vede pod ním, je jiná.
Chodníky patří městu Opava a silnici první třídy má pro změnu na starosti Ředitelství silnic a dálnic. Při celkové přestavbě tak musí dojít k domluvě všech zúčastněných stran. Nemluvě o ceně takových úprav, které byly předem vyčísleny na desítky milionů korun.
Vypadá to však, že nyní už je vše na dobré cestě.
„Podle mých informací proběhlo koncem roku jednání mezi SŽDC a městem. K rozšíření chodníků by mělo dojít. Náklady spojené s těmito pracemi budou hrazeny SŽDC, město zajišťuje pouze majetkové záležitosti tedy souhlas se stavbou na městských pozemcích a tak dále," potvrdil tiskový mluvčí opavské radnice Ondřej Skácel.
Nemá cenu krotit optimismus, nicméně připomeňme, že už před zhruba patnácti lety byla vypracována jedna studie na rekonstrukci viaduktu v Olomoucké ulici a dokonce ji schválili zástupci Českých drah, Ředitelství silnic a dálnic, Armády ČR i opavského magistrátu. Nicméně k realizaci se neměl ani jeden ze zúčastněných a po čase se celá studie dokonce úplně ztratila.
Uvidíme, jestli se tentokrát slova změní v činy.