Ve spolupráci s Okresní hospodářskou komorou Opava se portfolio vystavovatelů rozšířilo o zaměstnavatele, kteří do stánků vnesli poznatky z praxe. Bylo mezi nimi celkem 47 středních škol a 75 firem.

Návštěvníci, převážně z řad žáků devátých tříd, si zde mohli vyzkoušet například zapékání barvy, napíchávání kanyly, otestovali si pH, vyrobili si květinové dekorace, nechali se ostříhat, ale třeba také podojili model krávy v životní velikosti.

„Venku si připravili program hasiči. Automobilky představovaly hybridní vozy a diagnostiku aut. Truhláři, zedníci a strojaři ukázali také úžasné věci, například vyřezávání prkýnek na CNC stroji, svařování,“ doplnila ředitelka Okresní hospodářské komory Opava Miluše Psotová s tím, že ohlasy všech byly úžasné a jak žáci, tak jejich rodiče a učitelé byli spokojeni. Návštěvnost byla obrovská.

„Nepřišli jen deváťáci, ale také osmáci a mnozí dorazili na oba dva dny. Také jsem zaslechla, že naši akci srovnávali s brněnským pomaturitním veletrhem, který jim oproti našemu přišel nudný,“ pochlubila se.

Nechali se někde při přípravě veletrhu inspirovat? „Náš místopředseda je původem Švýcar, u nich je zvykem, že firmy podporují školy, aby měly v budoucnu kvalitně vzdělané zaměstnance. Dali jsme si tedy za úkol spojovat školy s podniky a otevírat jim dveře vedoucí ke spolupráci,“ vysvětlila Psotová.

Cílem veletrhu byla především správná volba povolání budoucích středoškoláků. „Chtěli jsme, aby s dětmi přicházeli také rodiče, což se dělo a jsme za to nesmírně rádi. Je důležité, aby možnosti probrali doma v rodinách,“ uvedla s tím, že nesmí opomenout ani cíl sekundární.

„Chceme, ať mladí lidé zůstanou v Opavě, která se nám stejně jako celý region vylidňuje. Chceme jim ukázat, že jsou zde kvalitní firmy, krásné prostředí, kulturní vyžití, že má smysl zůstat a nemuset utíkat do větších měst či zahraničí,“ uzavřela Miluše Psotová.