Když se na počátku letošního dubna konala nevšední smuteční akce při odjezdech posledních vlaků s cestujícími na lince Opava-Jakartovice, vypadalo to po více než 120 letech na definitivní konec trati. Kraji, který zde osobní dopravu provozoval, se prý finančně nevyplácela.

S tím se ale celá řada lidí odmítla smířit a začala za zachování trati bojovat. Nakonec se povedlo dosáhnout alespoň dílčího úspěchu. Ačkoli z nejedněch úst nejspíše zazní staré pořekadlo, že „vlk se nažral a koza zůstala celá".

Motoráky totiž sice budou znovu brázdit koleje mezi Opavou a Jakartovicemi, ale pouze po dobu dvou měsíců a jen o víkendech. Vyjde se tak prakticky vstříc turistům a trampům, kteří vlaky využívali nejčastěji. Pro obyvatele obcí podél trati, kterých se celá záležitost rovněž dotýká, se ale moc nezmění. Kvůli cestám do práce, z práce a podobně budou muset přes týden i nadále využívat autobusy.

„Je to maličký krůček dopředu. Základní dopravní obslužnost to ale tady pochopitelně nevyřeší," hodnotí posun ve věci starosta Dolních Životic Jaroslav Vaněk.

Obnovit na trase provoz v jeho původní kompletní podobě je zatím nereálné, protože problém s prodělečností je zde stále aktuální. Nicméně starostové dotčených obcí dali před několika měsíci hlavy dohromady a vymysleli, jak na trati alespoň zachovat nějaký život a současně podpořit ve svém regionu turistický ruch. Rozhodli se jít po své linii a z vlastní kapsy zkusit najmout soukromého dopravce, který by se ujal alespoň částečného znovuzprovoznění zrušené linky.

Nápad se setkal s kladným přijetím i na kraji, který v takovém případě přislíbil finanční spoluúčast. Na jednání starostů mikroregionu Hvozdnice bylo posléze vše schváleno a nyní už byl také vybrán zmíněný dopravce. Jedná se o jednu z pražských firem.

Vlaky budou na lince jezdit od počátku července do konce září, a to každou sobotu a neděli. Pro oba dny budou vždy zajištěny tři spoje jedním a stejný počet spojů druhým směrem. Konkrétně se bude jednat o dva dopoledne a jeden odpoledne.

„Nejprve jsme chtěli, aby vlaky zajížděly až do Svobodných Heřmanic, ale tam jsou bohužel nějaké technické problémy s nástupištěm. Zatím tedy bude konečnou stanice v Jakartovicích a uvidíme, co příští rok. Nejprve se bude muset projekt vyhodnotit," říká náměstek hejtmana Daniel Havlík. Pro úplnost dodejme, že na trase mají i nadále jezdit motoráky typu 810, na něž tady byli lidé zvyklí.

Samotné obce a město Opava za tohoto stavu utratí méně, než se předpokládalo. Kraj se totiž rozhodl přispět sumou 150 tisíc korun. A jelikož došlo mimo jiné k okleštění spojů z původně plánovaných čtyř denně na tři, snížila se i celková výše nákladů. Ty mají činit o něco méně než čtvrt milionu korun. Větší polovina tak bude umořena z krajského zdroje. Nyní se teprve uvidí, jak bude nový omezený provoz na trati fungovat.

„Až čas ukáže, jestli to vůbec bude mít smysl a zda lidé už na tento způsob dopravy nerezignovali. V celé věci je totiž také nutné rozlišit, co je nostalgie a co skutečná potřeba," uzavírá Jaroslav Vaněk.