Ve středu se v Opavě o osudu tohoto železničního spoje povedou jednání, ale podle dostupných informací by už mělo být rozhodnuto. Moravskoslezský kraj, který dotuje provoz, již nechce přispívat další peníze.

Zmíněná trať je pro něj totiž značně prodělečná. „Efektivita spoje mezi Opavou a Jakartovicemi je pouze pětiprocentní. V těchto vlacích většinou nesedí ani desítka cestujících. Na jedné jízdence kraj prodělá pět set korun," vysvětloval náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík.

Železnice prochází Oticemi, Slavkovem, Štáblovicemi, Dolními Životicemi, Litultovicemi, Mladeckem a také Jakartovicemi. Starostové všech zmíněných obcí nejspíš budou se zrušením trati souhlasit. Vlaky by tak do budoucna nahradily autobusy.

„Ve středu se ještě uskuteční nějaká jednání. Ta však nejspíš budou bezpředmětná, protože všichni starostové by měli souhlasit s tím, že osobní doprava už se zde provozovat nebude," uvedl například litultovický starosta Jan Raida.

Obce dostaly návrh, že by vlakové spoje mohly dotovat z vlastních peněz. Tato varianta ovšem padla, protože by to nedokázaly utáhnout.

„Dopravní vytížení bych přirovnal k sinusoidě. Například v neděli večer, kdy třeba studenti odjíždějí do škol, je větší. Některé vlaky však na rozdíl od toho najdeme skoro prázdné," poznamenal dále starosta Otic Vladimír Tancík.

„U nás v Oticích si lidé mohou vybrat hned z několika spojů. Mohou využít příměstskou anebo také městskou hromadnou dopravu. Vlak pro nás není tak důležitý jako pro koncové obce. Ty budou mít hlavní slovo," uvedl dále.

„Co se týče dalšího osudu trati, zatím je to padesát na padesát. Rozhodnout by se mělo na středečním jednání," přidala několik postřehů starostka Jakartovic Helena Rašová.

Co s tratí bude dál?

Trať z Opavy východ do Jakartovic je přitom malým historickým skvostem. Provoz zde byl zahájen už v roce 1891. Původně nekončila v Jakartovicích, ale přes Svobodné Heřmanice vlaky jezdily až do Horního Benešova. V současnosti cestující mohou využít osm spojů za den.

I vzhledem k bohaté historii někteří správně podotýkají, co s tratí bude dál. Pokud by zde vlaky v budoucnu opravdu přestaly jezdit, je dost pravděpodobné, že by začala chátrat. „Tohle je jedna z otázek, které se musí dořešit. Když řeknu A, musím říct i B. Kdyby se vše nechalo bez povšimnutí, koleje by se lehce mohly stát terčem třeba sběračů kovu," poukazoval už zmíněný starosta Litultovic Jan Raida.

Moravskoslezský kraj chce v tomto ohledu jednat. „Ve hře je několik možností. Místo trati by zde mohla být vybudována cyklostezka. Mohly by zde jezdit třeba i turistické vlaky a tak dále. Variant je více. Všechno se musí důkladně promyslet," líčil Daniel Havlík.

Na závěr ještě připojil předběžný termín, od něhož by trať pro osobní dopravu přestala fungovat. „Je dost možné, že se to odloží například na červen, ale osobně se přikláním k 7. dubnu."

Petr Dušek