„Zvítězila nejvyšší nabídka, a to 432 100 korun, které nabídla společnost Unicont Opava, s.r.o. V současné době se uzavírá kupní smlouva,“ řekla k prodeji Kateřina Šubová.

Vladimír Peringer, jednatel společnosti Unicont Opava, s.r.o., která se již dvacet let pohybuje v oblasti nemovitostí a realitních služeb, sice potvrdil, že věž koupili, ale jedním dechem dodal, že ve věci má ještě slovo ministerstvo kultury, které spravuje unikátní zařízení uvnitř.

Věnují ji kultuře

Nicméně důvodem, proč budovu Vladimír Peringer chce, je více než důstojný. „Naše úvahy směřují k tomu, že bychom zde chtěli vytvořit expozici díla hradeckého rodáka Kurta Gebauera a prostory pro prezentaci opavského Institutu tvůrčí fotografie. K tomu budou potřeba i některé stavební úpravy a komplexní rekonstrukce věže,“ řekl ještě jednatel společnosti Unicont Opava.

O věž na opavském nádraží měli zájem i jiní. Například před tím, než se objevila v nabídce Českých drah k odprodeji, chtělo ji za symbolickou jednu korunu občanské sdružení Za Opavu a s pomocí dotace ji rekonstruovat. Měla se stát výstavním prostorem a unikátním technickým památníkem současně.

Na seznamu památek

Zajímavá je i historie stavby z konce 19. století, která je dokonce od roku 2004 zapsaná do seznamu technických památek. Stavba se může pyšnit nejen svojí jedinečností – žádná další vodárenská stavba podobného typu se široko daleko nezachovala, ale také svým technickým interiérem.

Uvnitř jsou jak nýtované nádrže na vodu, tak i sedm a půl metrů dlouhý kotel, pocházející z lokomotivy. Ten je ale dnes patrně již nefunkční. Zajímavostí je i to, že celá stavba byla původně nižší, teprve ve dvacátých letech minulého století byla zvednuta o nástavbu, původně jen zděný objekt dostal omítku a v jeho sousedství vyrostla i kotelna s dalším dominantním komínem.

Podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové uvažovaly České dráhy o rekonstrukci, která měla stát až šest milionů korun, a následném pronájmu, ale nakonec zvítězila ekonomická úvaha a prodej. Vyvolávací cena byla 299 tisíc korun. České dráhy alespoň na budově zhotovily novou plechovou střechu, aby zabránily další devastaci objektu.